Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de frequentie in Hz (of Khz) van FM bandruis?

Ik zit op het grensgebied van Markelo / Lopik. Radio 4 is vrij zwak en juist bij deze muziek is dan ruis soms erg hoorbaar. Ik wil deze ruis-frequentie wegfilteren. (Natuurlijk webradio of DAB kan ook. Maar over FM lijkt het allemaal nét wat lekkerder te klinken -Quad FM3 en FM4-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je gesteld bent op je Quad tuner, maar de kwaliteit van FM is slecht in vergelijking met DAB (+) en de meeste webradio. https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#Geluidskwaliteit_DAB.2B
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oplossing is niet het weg filteten, maar het verkrijgen van een beter signal. Doe dat d.m.v. Een fm richt antenne. Zo krijg je de beste signal/ruis verhouding.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De ruis die je bij slechte of geen ontvangst op een FM tuner hoort is z.g. witte ruis. Het geluid bestaat uit alle frequenties in het audiospectrum. Het is daarom niet weg te filteren zonder ook de gewenste frequenties aan te tasten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding