Is kwaliteit te merken aan een aux kabel?

Ik heb een aux kabel van de action. Met een witte en een rode tulip. Ik moet mijn mp3 op zijn hardst zetten en de auto radio ook. Om normaal muziek te krijgen is dit normaal of ligt dit aan dat het een goedkope kabel is? Ik vroeg mij af of de kwaliteit van een aux kabel het anders kan maken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
12K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dan ook vaak dat de bass heel hard is en het nummer zelf gaat niet zo hard

Antwoorden (3)

De kwaliteit van een aux kabel kan zeker verschil maken, maar het lijkt me heel erg sterk dat een normaal functionerende aux kabel zo veel impact heeft. Ik denk dat er iets mis is met een van de apparaten of de kabel zelf. Je zou de kabel even door kunnen meten op weerstand of je kunt een andere aux kabel proberen. Over het algemeen vind ik de aux kabels van de action prima werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken de goedkope aux-kabeltjes van Action, ik heb er diverse gekocht. De mechanische kwaliteit is slecht, je trekt ze makkelijk stuk. Ook heb ik er een paar gehad waarbij de aansluitingen van de 3,5mm plug verwisseld waren, niet alleen links met rechts (rood = L, wit = R) maar zelfs afscherming verwisseld met L of R.
Waarschijnlijk heb je dus een fout of kapot exemplaar. Toch kun je het ook goed treffen, voor dat geld koop je gewoon een paar kabeltjes en probeer welke wél goed werkt. Bij twijfel kun je natuurlijk ook in een andere winkel een duurder maar betrouwbaarder exemplaar kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Tja, als echt de afscherming verwisseld is, maak je geen schijn van kans. Ben ik nog nooit tegen gekomen, maar heb het dan ook nog nooit bij de action gekocht. + (voor het antwoord dan he).
Er zit zeker verschil in kabels. Van oudsher is Profigold erg goed, maar ook erg duur. En dat verschil, dat hoor je in kwaliteit en kan je ook in geluidssterkte horen (maar meestal niet zodanig als je beschrijft).

Ik denk echter dat het probleem ergens anders ligt. De MP3 speler heeft waarschijnlijk geen aux-uitgang, maar een koptelefoon uitgang. Een 3.5 mm jackplug (zie link https://www.google.com/search?q=3.5+mm+jackplug&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=xjzjU5SfHJP9yQTEnYHgAg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1187&bih=736)

Dit ziet er hetzelfde uit als een AUX-uitgang en kan daar ook voor gebruikt worden. Maar het signaal vanuit een koptelefoon-uitgang is veel zachter dan van een AUX-uitgang. En dat is ook wat je ervaart.

Mogelijkheden om het op te lossen:
- Bij de autoradio kan het zijn dat je een ingangssignaal regelaar hebt (ook wel GAIN genoemd). Als je deze harder zet, moet het geluid dus ook harder worden.
- bij de MP3 speler kan je soms wisselen tussen AUX of koptelefoon uitgang. Ook dan behoort het geluid harder te worden (wel uitkijken aansluiten koptelefoon, deze kan je opblazen). Deze optie heb ik echter maar bij slechts enkele MP3 spelers gezien dus de kans dat je die hebt, is zeer gering.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er intern inderdaad draadjes verwisseld zijn (zoals KoosKnip beschrijft) en zeker als de afscherming gebruikt is aan de ene kant en NIET aan de andere kant, tja, dan hoor je inderdaad niets of heel weinig (dan hoor je in feite elekrostatische echo en das niet hard).