Hoe maak ik een opgeblazen bass in mijn stereo?

Ik ben een week op vakantie geweest en voordat ik weg ging deed mijn stereo het goed, geen problemen. Toen ik terugkwam was de bass van mijn rechterbox opgeblazen. Elke keer als er bass is in een nummer gaat de bass een heel hard dreunend geluid maken, waardoor je de rest bijna niet hoort. Ik heb in die week de stereo dus niet gebruikt maar het is die week wel heel warm geworden dus misschien was het temperatuurverschil opeens te hoog? Ik heb de kabels gecontroleerd en daar waren geen problemen. Als ik de bass via mijn reciever zacht zet en de bass boost modus uitzet, komt het probleem niet voor. Het is een Jamo CD Power 15

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook als je de speakers omwisselt?

Antwoorden (1)

Voorzichtig doen maar: Een speaker bestaat uit een aantal componenten, aan de achterkant een magneet waartussen een koperen spoel vrij beweegd bevestigd aan een conus (wat mensen doorgaans de speaker noemen). De conus zit vast aan een veelal metalen frame waarmee deze wordt vastgeschroefd.

"Opblazen" kan op 2 manieren; 1. de ophanging van de conus is beschadigd, een scheurtje of gaatje langs de rubbere/geperst kartonnen ophanging is makkelijk te zien. 2. Is deze rubberen/korton ophanging niet kappot dan kan het zijn dat de spoel zijn die tussen de magneet die d.m.v. electrische signalen in beweging wordt gebracht geen vrije doorgang heeft.

De test voor probleem 2. DOE DIT VOORZICHTIG! Leg uw vingers gespreid met gelijke druk aan alle kanten op de Conus, dus het trechterachtige deel. Druk heel licht de conus in bij een Bas speaker met een rubberen ophanging een c.q 5 mm indrukken en omhoog laten komen...... dit mag absoluut GEEN geluid maken. Hoort u echter een ietwat slepend geluid en voelt u wat weerstand dan is inderdaad de spoel of ander intern component beschadigd beter bekend als opgeblazen.

Hoop dat dit help,

Toegevoegd na 3 minuten:
Wellicht een goede om te controlleren is of niet per ongeluk een instelling is aangezet zoals de Bassboost.

Opblazen geeft namelijk doorgaans een krassend of slepend geluid of foutieve resonatie, zelden komt een verhoging van het basvolume voor

Toegevoegd na 12 minuten:
repareren van 1 onderdeel van de speaker (dus niet de kast is erg lastig, een nieuwe speaker id dan aan te raden)