Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor microfoon moet ik nemen?

Hallo. Ik speel piano en wil dus ook heel graag mijn muziek opnemen, alleen met de ingebouwde microfoons in telefoons en computers wordt het resultaat niet naar mijn zin. Dus ik ga binnenkort een duurdere microfoon kopen maar ik moet dus wat advies hebben. Ik wil een microfoon die een écht goed geluid geeft en dat ik dan het opgenomen stuk op mijn computer kan zetten. Enig idee welke microfoon ik dan moet nemen of wat voor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
602
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een echt goed geluid zijn meer dingen belangrijk dan alleen een goed microfoon. Leevoer:
http://www.bt-studio.nl/opnemen/microfoons/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is een handheld recorder wel wat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat voor type microfoon(s) je gaat aanschaffen is afhankelijk van wat je doel precies is, hoeveel je hebt te besteden en of het een vleugel of upright piano is.
Voor een "écht goede" opname is één goede microfoon niet genoeg, bovendien heb je met één of meerdere microfoons nog geen goede opname. Je zult een goede voorversterker nodig hebben en daarbij een goede analoog-digitaal converter die het elektrische signaal van de microfoon omzet naar de bekende enen en nullen.

Er zijn talloze producten op de markt die één of meerdere van deze stappen samenvoegen in één apparaat wat erg de kosten kan inperken.
Dus afhankelijk van je doel en budget, kun je kiezen voor verschillende setups met verschillende prijsschattingen:
2 dure condensator microfoons =>Voorversterker =>AD-DA Converter => Computer
Kan bij elkaar variëren van 700 euro tot tienduizenden euro's.

2 dure condensator microfoons => AD-DA Converter met ingebouwde voorversterker
Kan variëren van 500 euro tot tienduizenden euro's.

Stereo Handheld recorder. Bijvoorbeeld een Zoom oid.
Kan variëren van 80 tot 800 euro.

USB condensatormicrofoon.
Kan variëren van 40 tot 400 euro oid.

Ik zou als het voor piano is dynamische microfoons ontwijken en juist voor een condensator of ribbon-microfoon kiezen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding