hoeveel watt luidsprekervermogen heb ik nodig voor een kamer van 300m3?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1K
paulus811
10 jaar geleden
Dat is me nogal een kamer zeg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet watt maar dB (SPL) zegt iets over geluid (Zie ook antwoord van bastanovum). (Let wel, een verdubbeling van het watt vermogen is maar 3dB meer.)
Daarnaast is de vraag hoeveel dB geluid wil je in deze ruimte hebben
(achtergrond geluid of oorverdovend lawaai)?
En uit welk materiaal bestaat de wanden, vloer en plafond van deze ruimte? (Deze zullen het geluid absorberen of weerkaatsen)

Antwoorden (1)

Een paar Watt puur vermogen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hebt dan een flink volume.
Het rendement van luidsprekers is echter tussen de 1% (HiFi luidsprekers) en 50%( PA Topklasse hoornluidsprekers)
Je luidsprekerrendement is dus zeer belangrijk.
Bij een set met een gevoeligheid van 92 dB heb je ongeveer 30-50Watt nodig (sinusvermogen)
Zie je af van zware baspartijen (die vreten vermogen) dan kun je met minder toe. Kies dus vooral je boxen goed.
Overigens clipt een zware versterker minder snel dan een lichte en DAT blaast speakers op.