Oordopjes kapot gegaan binnen de garantieperiode, krijg ik mijn geld terug?

Hallo,

Afgelopen zomer beat by dre oordopjes gekocht bij alternate, er zit standaard 1 jaar garantie bij. In februari zijn mijn oordopjes kapot gegaan. Netjes naar alternate toe gegaan en ze zouden hem opsturen. Nu na een paar maanden zijn ze er eindelijk achter dat ze toch echt niet te maken zijn en bieden ze mij 80 euro omdat dit actuele prijs is. Ik heb er 100 euro voor betaald!!

Dit kan slaat toch helemaal nergens op, ze moeten toch gewoon het volledige bedrag terug betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Je hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. In dit geval is reparatie niet meer mogelijk dus heb je recht op een nieuwe of geld terug.
Soms krijg je niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als je het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
In dit geval is het redelijk dat je de huidige nieuwprijs vergoed krijgt. Als je daarmee niet akkoord wil gaan kun je een nieuw product vragen. In beide gevallen is de waarde 80 euro. Het is dus een redelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Garantie wil zeggen dat ze binnen de aangegeven termijn jouw product moeten repareren of vervangen als de problemen door fabrieksfouten zijn ontstaan. Indien een product niet meer te repareren is moet de winkel waar jij hem gekocht hebt (eventueel samen met de fabrikant) jou een vervangend product geven. Indien deze veel duurder is dan toen jij hem kocht kan er eventueel een bijbetaling worden gevraagd.

Het is niet zo dat men verplicht is jou je geld terug te geven. Wil men dat wel dan is dat extra service en is een bedrag waarin de afschrijving van je gebruik is verwerkt redelijk. In jouw geval dus €100,- aankoop waarbij je een half jaar gebruik hebt gemaakt van de oordopjes; in het eerste jaar is een afschrijving van 40-50% op een zo'n product redelijk. Dus als ze jou 80% van de aankoop = €80,- bieden is dat een goed aanbod.

Geld terug geven is alleen van toepassing als jij binnen de termijn die een winkel stelt voor ruilen je oordopjes had terug gebracht. Dan maak je de koop ongedaan. Nu maak je de koop niet ongedaan, je maakt aanspraak op de garantie die je hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als reparatie niet mogelijk is wanneer het om garantie gaat heeft een winkel het recht een gerepareerd of een vervangend product te bieden. Als dat niet kan, kan geld worden teruggestort waar een vruchtgebruikverrekening redelijk en billijk is.

Stel dat je mag verwachten dat ze 4 jaren meegaan dan is met een jaar verbruik 25% vruchtgebruik door jou genoten. 75% is dan een redelijk en billijk bedrag.