Hoe kan ik het volume van een 100Volt systeem zachter krijgen?

Wij hebben in onze fabriek een 100Volt audiosysteem.
3 grote versterkers, met op iedere versterkers meerdere potmeters welke op hun beurt het volume van diverse speakers regelen. In de fabriek werkt alles prima, maar nu wilden ze ook een speaker op kantoor eveneens te regelen met een potmeter. Alles aangesloten, maar nog staat het volume te hoog op desbetreffend kantoor. Speaker is al aangesloten op laagste vermogen en potmeter staat op het laagste volume. Is het mogelijk het volume nog lager te krijgen zonder dat het volume in de fabriek ook naar beneden gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
2.5K

Het beste antwoord

Misschien zitten er op de aftaktrafo meerdere aansluitingen, daarmee kun je grofweg in verdubbeling (of halvering)stappen het geluidsvolume.
Deze methode werkt zonder verlies.
Mocht je geen trafo met aftakkingen hebben, dan is deze door een trafo die dat wel heeft te vervangen.
Gewoon een potmeter schakelen of een weerstan ertussen zorgt er voor dat de lineariteit van de weergave beinvloedt wordt, je vormt dan immers in wezen een L/R
netwerk, die bepaalde frequenties zal kunnen beinvloeden.
Het mooie van het 100 V systeem is de mogelijkheid van redelijk straffeloos uitbreiden, het nadeel is dat je dat alleen met trafo's via aftakkingen of L-pads moet doen.
Een L pad is een dubbele potentiometerschakeling die de aan de trafo gevoelde belasting gelijk houdt en daarom
geen ander effect geeft dan de trafo/luidspreker zelf terwijl
daarmee het volume wel geregeld kan worden.

Werkt dit onvoldoende, dan is er nog plan B
Daarvoor bepaal je de weerstand van de luidspreker (meestal 4 of 8 Ohm, ik ga in het verhaal uit van 8 Ohm)
Zet een weerstand van oingeveer 32 Ohm in serie met de luidspreker EN een weerstand van 10 Ohm parallel aan de combinatie van luidspreker en serieweerstand, zodat de resultante weer op ongeveer 8 Ohm uitkomt.

Je kunt dus met weerstanden in serie en parallel stoeien ZOALS boven beschreven , zolang de resulterende
weerstand aan de trafo maar gelijk is als bij de oorspronkelijke weerstand van de rechtstreeks aangesloten luidspreker.
Een speling van 20% is aanvaardbaar.
Hopelijk kom je er zo uit.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je zou op de speaker zelf een potmeter kunnen zetten.
of een weerstand

Toegevoegd na 2 minuten:
of trafo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De weerstand van de speaker verhogen. Ik zou zeggen de helft van de potmeter weerstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik begrijp gaat het om 1 speaker. Er zijn 100 Volt regelaars in de handel, waar je de speaker traploos vanaf 0- maximum kan afregelen. Dit zijn geen gewone potmeters. 100 Volt afregelen gaat niet zonder deze regelaars.
Wel kan je een potmeter na de 100 Volt trafo aansluiten. Dus secondair aan de trafo. In serie met de 4 of 8 Ohm luidspreker. De waarde hangt af van het vermogen. De potmeter moet minimaal 500 Ohm zijn anders zal het geluid in de uit-stand nog te horen zijn.
Maar het beste zijn de 100 Volt regelaars.
Hier een voorbeeld: http://www.stagetools.name/contents/nl/d459.html