Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om een subwoofer en tweeter op 1 versterker te plaatsen?

Voor een kleinere kistradio heb ik deze versterker nog liggen(http://www.pimtensen.nl/car-hifi/104c-versterkers/381l-scooter-brommer-versterkers/8874d-excalibur-xs210-2/) Ik zou deze graag gebruiken met een subwoofer van 35hz-8khz en een tweeter met 1,5khz tot 20khz. Ik zag staan dat je dus voor allebei een filter moet hebben zodat de een niet te hoge tonen speelt en de ander niet te lage tonen. Heb ik dat hier nodig, omdat er namelijk staat dat het een highpassfilter in zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
815

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een highpass filter haalt de hoge tonen eruit, zodat de sub goed zal werken. Een sub moet je ongeveer afregelen rond de 80-120 hz (dus niet kiloHertz).

Je heb dan nog wel 2 problemen. Je tweeter moet nog een filter krijgen voor de hoge frequenties en je hebt nog een middentonenspeaker nodig voor het gebied tussen sub en tweeter. Stemmen zitten in dat middenbereik, dus die speaker is wel belangrijk.

Filter voor je tweeter is nodig, anders blaas je deze op.
(Lees meer...)
paulus811
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding