'Waarom werken speakers tijdelijk niet meer na te hebben aangesloten?'

Speakers werken tijdelijk niet meer na te hebben aangesloten en Sony micro sound systeem

(http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=CMTMX500I&LOC=3#/howtoTab

start niet meer op. Dit werkt weer als ik de stereoapparatuur van de spanning haal.

Ik wil nog meer speakers aansluiten op mijn sound system. Dit lukt gedeeltelijk. Als het systeem aanstaat krijg ik ook geluid op de laatste toegevoegde speakers. Als ik de radio uitzet en weer aanzet ontvang ik geen enkel geluid meer, wèl als ik dan de laatst toegevoegde speakers weer loskoppel. Ook gebeurt het dat het systeem niet meer opstart. Dit werkt dan weer als ik de stereoapparatuur van de spanning haal.

Ik heb het een en andere gelezen over impedantie, versterker etc. maar ik heb hier niet veel kennis over.
Trekt de versterker dit niet, hoe weet ik hoe zwaar de andere (niet originele) speakers zijn en wat de + en – is van de gebruikte kabels/ snoeren is?

Met dank!

Pat J

10 jaar geleden
in: Audio
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er misschien ergens een kabelbreuk, kink in de kabel of kortsluiting?
Patrieck
10 jaar geleden
Dank voor je reactie. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk want ik heb verschillende snoeren op de speakeraansluitingen geprobeerd.
Patrieck
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Okay, maar hoe verklaar je dan dat de boxen wel geluid produceren als ik ze aansluit tijdens het aanstaan van het systeem? Dan zou je verwachten dat dit meteen op tilt zou slaan.
Patrieck
10 jaar geleden
Beste Beer56, Bedankt voor dit uitgebreid antwoord. Het is mij nu duidelijk, wat de oorzaak kan zijn, c.q., is. Na verder te hebben gezocht, begrijp ik dat impedantie niet kan worden gemeten, maar wel berekend. De speakerboxen hebben wel een rode en zwarte aansluiting, maar op de versterker staat alleen een aanduiding voor de linker - en rechter speaker. Ik gebruik o.a. rood en rood/zwart speakersnoer. Is rood dan de + en zwart/rood de -? En hoe zie je wat de – en + is bij een ander “kleurloos” snoer dat ik ook heb? Of is dit een kwestie van luisteren, omdat je noemt dat er een vervlakking optreedt en het geluid zwakker wordt? M.vr.gr. PJ

Het beste antwoord

Kennelijk heb je kortsluiting veroorzaakt in je systeem door het extra toevoegen van speakers. Daardoor komt de 'overbelastingsbeveiliging' in werking waardoor je systeem in de 'protect mode' gaat. Het systeem sluit dan de versterker af naar de speakers en je hoort dan niets meer.

Kortsluiting ontstaat doordat je op foutieve wijze meer speakers aangesloten hebt dan waarvoor het systeem bedoeld is .
De totale speakerimpedantie (dat is de stroomweerstand) zakt dan naar waarden die ver onder de minimaal toegestane waarde is.
0 Ohm = geen weerstand = kortsluiting, de stroom vanuit de versterker vliegt zonder enige weerstand van + naar -!
En dat veroorzaakt dan dat de beveiliging er in gaat.

Een veel voorkomende fout bij het aansluiten van extra speakers is speakers gebruiken met een afwijkende ingangsimpedantie parallel aansluiten met de bestaande speakers.

Als je een speakerpaar van 8 ohm parallel verbindt met een speaker van 4 ohm dan halveert de ingangsimpedantie naar 4 Ohm. Als de versterker zijn vermogen bij 8 ohm levert dan wordt dat al gezien als een kortsluiting. De beveiliging gaat er dan na korte tijd in, zeker als je het systeem op een wat hoger volume zet.

Zou je een afwijkende speakerimpedantie in serie aansluiten dan verhoogt de ingangsweerstand met de afwijkende waarde. (dus bijvoorbeeld 8 Ohm + 4 ohm = 12 Ohm) Dan heb je weliswaar geen kortsluiting maar alleen vermogensverlies van de versterker. Het weergegeven geluid wordt zwakker en vlakker over alle luidsprekers.

Ook extra speakers van gelijke impedantie die je in tegenfase aansluit ( plus en min verwisselt) en parallel zorgt voor een kortsluitingssituatie. (8 ohm - 8 ohm = 0 ohm).

Dus nog eens goed kijken naar wat voor extra speakers je hebt aangesloten (ingangsimpedantie) en op welke wijze (+ op + en - op -).