Radio ontvangst in auto is slecht, maar als ik file meldingen krijg als ik cd luister, zijn deze wel haarzuiver te beluisteren. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.9K

Antwoorden (2)

Ik weet niet waar je woont maar als je bij een zendmast zit werkt de radio dan we'll? Zo ja, dan ben je te ver geweest van de zendmast(en). Zo niet, ligt het aan je anntenne of aan de audiochip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je radio zit dus een TI functie, de Traffic Information functie.
Als je die ingeschakeld hebt staan dan reageert de radio op een zgn. onhoorbare piloottoon die door een radiozender wordt meegezonden met het programmasignaal waardoor de radio op dat moment omschakeld naar radioweergave. (Dus als je een CD beluistert dan wordt deze even onderbroken en komt de radiomodus daarvoor in de plaats). Dit werkt alleen als je de radio vooraf op de FM band hebt ingesteld, op de Middengolf (AM) werkt de TI functie niet.

In de TI modus scant je radio op de achtergrond voortdurend alle frequenties af die in zijn geheugen zitten, op zoek naar die piloottoon. Daarbij zijn de sterkste zenders in de buurt in het voordeel, zodra die worden opgepikt zal de radio daar op afstemmen.

Die piloottoon wordt door radiozenders gebruikt om 'in te breken' om belangrijke informatie door te kunnen geven zoals verkeersinformatie. Na afloop van die informatie volgt dan een tweede piloottoon die ervoor zorgt dat de onderbreking weer ongedaan wordt gemaakt en de radio weer terug gaat naar zijn oorspronkelijke weergave. (CD of willekeurig andere bron)
Mist de radio die tweede piloottoon dan blijft hij in de radiomodus staan op de zender die de info heeft doorgegeven. Vaak geven zenders bewust de tweede piloottoon pas veel later af waardoor je een stukje van het lopende programma op die zender ook te horen krijgt. Hierdoor hopen ze meer luisteraars naar zich toe te halen.

Zo kan het dus gebeuren dat als je bijvoorbeeld naar een zwakke, slecht doorkomende zender zit te luisteren, bijv. radio 538, je wel plotseling glashelder dan de verkeersinformatie hoort van een andere zender bijv. een regionale zender als omroep Gelderland als die dicht in de buurt zit of veel beter doorkomt.
Dat komt dan omdat je radio op de achtergrond de piloottoon van omroep Gelderland oppikt, daarnaar overschakelt, en na afloop van de verkeersinfo op de tweede piloottoon weer terugschakeld naar je zwakkere radio 538.

Overigens zijn de meeste radiostations in Nederland vrij goed te ontvangen.
Als je dus geen goede ontvangst hebt in de auto dan zou je kunnen overwegen om de antenne plus kabel eens na te kijken en zonodig te vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Piloottoon systeem is ouderwets (Duits), tegenwoordig werkt het via RDS, het Radio Data Systeem. Vaak komt de verkeersinfo via een andere zender dan welke je op dat moment beluistert. Het kan heel goed zijn dat de "inbrekende" zender dichterbij is dan de zender waar je normaal naar luistert. Ook is er nog de instelling van de radio die maakt dat verkeersinformatie luider weergegeven wordt. De instellingen van de verkeersinfo zijn te vinden onder de afkorting TI, (Traffic Info) het omschakelen van radio-ontvangst naar de beste steunzender met hetzelfde programma vindt je onder de afkorting AF, (Alternatieve Frequenties). Beide afkortingen zijn meestal in het display van de autoradio te zien (en aan- of uit te schakelen.