Gaat er evenveel vermogen naar beide speakers in parallel?

Als je een speaker van 8 ohm impedantie op een versterker aansluit komt er bijvoorbeeld maar 310 Watt uit, die gaat naar die ene speaker. Als je nu nog een 8 ohm speaker parallel aansluit op die andere is de totale impedantie 4 ohm en komt er wel 450 Watt uit. En nog twee erbij: een impedantie van 2 ohm en 800 Watt! Gaat die 800 Watt nu naar alle vier de speakers? Het lijkt mij zo onlogisch dat je een speaker harder kan zetten als je er meer aan elkaar koppelt...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
3.1K

Het beste antwoord

Die 800 watt wordt onttrokken aan de versterker (omdat de vier parallelle speakers een impedantie van 2 ohm opleveren) en verdeelt zich over de speakers. Aangenomen dat ze alle vier hetzelfde zijn krijgt ieder dan 200 Watt.
Dus per speaker gaat het volume wel omlaag, je begon immers met 310 Watt bij 8 ohm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooh oke het vermogen wordt dus verdeeld over de speakers? Hoe wordt het dan verdeelt als de speakers verschillen? Wanneer krijgt een speaker bijvoorbeeld meer of minder vermogen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat levert een wat ingewikkelder rekensom op. Bijvoorbeeld: je zet een speaker van 4 ohm parallel aan eentje van acht ohm. Om te beginnen resulteert dat in een andere impedantie dan jij in je voorbeeld had, namelijk 2,6 ohm. En dus een ander vermogen vanuit de versterker. Laten we zeggen zo'n 660 Watt. Omdat de speakers parallel staan, krijgen ze sowieso dezelfde spanning (kan niet anders, de plussen en minnen zitten aan elkaar vast, dat is namelijk de definitie van parallel). Doordat hun impedantie verschilt, loopt er door ieder een andere stroom. En aangezien vermogen (wattage) gelijk is aan spanning keer stroom, krijgen ze ook elk een verschillend vermogen. Door de speaker van 4 ohm loopt tweemaal zo veel stroom als door die van 8 ohm, dus ontstaat daar tweemaal zo veel vermogen. De 660 Watt gaat zich dan verdelen in (of preciezer gezegd: is opgebouwd uit) 440 Watt voor die van 4 ohm en 220 Watt voor die van 8 ohm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je kunnen zeggen:
P = U * U / R
660 = U * U / 2,7
U * U = 1760
U = sqrt(1760) = 42 V
I = U / R
I1 = 42 / 4 = 10,5 A
P = U * I
P1 = 42 * 10,5 = 440 W
I2 = 42 / 8 = 5,25 A
P2 = 42 * 5,25 = 220 W qed?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, briljant !! Ik zie zo gauw niet waarom je met 2,7 Ohm start in plaats van de 2,6 die ik had uitgerekend, maar een kniesoor die daarop let. De rest van de uitwerking is perfect. Ik had die initiele 660 gegokt (je kan natuurlijk niet zomaar weten wat die versterker doet bij 2,6 a 2,7 ohm) omdat dat een gemakkelijk getal oplevert bij het verder rekenen.
De truc zit 'm er dus in dat je op een gegeven moment onderscheid gaat maken tussen I1 en I2, terwijl de U voor beide gelijk blijft. Daardoor kom je uiteindelijk op 220 versus 440 Watt. Diepe buiging, Dionzand !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahah bedankt! En inderdaad de weerstand voor parallel: 1/4 + 1/8 = 3/8 = 2,666666 had ik afgerond naar 2,7 ;)
En die 660 begreep ik dat het ongeveer was, maar ik vroeg me af OF er een manier was om bij die waarde exact uit te rekenen, want ik zie niet echt een logica tussen de waarden zitten. Heeft dit toevallig te maken met RMS (??)

Andere antwoorden (2)

Ja in theorie, maar elektriciteit volgt steeds de makkelijkste weg
Het is niet omdat er 300 watt opstaat dat hij dan ook daadwerkelijk 300w geeft dus ontvangt van de versterker. Er kunnen nooit twee dezelfde luidsprekers gemaakt worden, ook de bekabeling zal niet 100 procent hetzelfde zijn.
Hoe goedkoper hoe meer verschil dat je kan hebben.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen dat is realiteit. Ik heb nog nooit geweten dat elektriciteit de grootste weerstand volgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook nieuw voor mij dat de weg van de minste weerstand geen natuurkunde is. Wat noem je dan communicerende vaten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De weg van de minste weerstand bestaat alleen in de sociologie. Stroom volgt gewoon alle wegen die verbonden zijn en slaat niet een weg met veel weerstand over omdat er ook een weg met minder weerstand aanwezig is.
Stroom is een natuurkundig verschijnsel, dat ontstaat in een weerstand wanneer je er een spanning op zet. Als je 10 Volt op 1000 ohm zet, gaat er een klein stroompje lopen van 10 milli-Ampere. Als je er een weerstand van 1 ohm aan parallel zet, gaat daarin een grote stroom lopen van 10 Ampere. Maar aangenomen dat de spanningsbron daar geen probleem mee heeft en de 10V blijft gewoon 10V, dan zal het stroompje in de 1000 ohm niet worden aangetast. Kan ook niet anders, want de natuurkundige wetten die in die 1000 ohm weerstand spelen, hebben geen weet van het bestaan van die andere weerstand. Dus als de 10V netjes blijft staan, blijft het stroompje ook identiek, los van wat er omheen allemaal speelt.
Kortom: de weg van de minste weerstand is natuurkundig gezien totale bullshit, zoals viridiflavus al zei. Q.E.D.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is toch een grap die je verteld
Lees dit eens
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weg_van_de_minste_weerstand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met wieri347. De stroom door een weerstand blijft gewoon gelijk ook wanneer er een kleinere weerstand parallel wordt aangesloten. Natuurlijk is de stroom door de lagere weerstand groter maar de stroom door de hogere weerstand blijft hetzelfde. Regels van de parallelschakeling: U=U1=U2=... I=I1+I2+... Van het vermogen blijft de spanning dus gelijk en wordt de stroom verdeeld over de totale weerstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Dionzand je zegt dat de stroom verdeeld wordt over de ganse weerstand dus electriciteit volgt de weg van de minste weerstand.
Zoals water, lucht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja oke, maar die stroom wordt bepaald door de weerstand. Van de totale stroom gaat inderdaad de meerderheid door de kleinere weerstand, dit zou je dan weg van minste weerstand kunnen noemen, maar in je antwoord zeg je dat beide "weerstanden" in parallel gelijk vermogen ( spanning (U=U1=U2) * stroom (I = I1 + I2) krijgen, dat is tegenstrijdig met je "weg van minste weerstand" want dan zouden de stromen dus niet gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ dionzand ik denk dat je u vergist in antwoord ik heb dat nergens beweerd.
Ik heb gezegd dat wat er op de luidspreker staat niet nood zakelijk is wat er daadwerkelijk uitkomt en dat er daardoor zelfs verschillen zitten tussen luidsprekers van het zelfde type.
Hoe goedkoper hoe meer kans op verschillen.
Ook verschil in bekabeling lengte doormeter geeft een verschil
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil nog effe doorzeuren over die weg van de minste weerstand en vooral de verwijzing naar het Wikipedia-artikel.
1) Het artikel gaat over de loop van rivieren, niet over stroom.
2) Het artikel deugt voor geen meter. De beschreven theorie is op slechts enkele situaties van toepassing, zoals (wat er genoemd wordt) regenwater dat van een berg afstroomt. De essentie daarvan is dat de hoeveelheid regenwater heel beperkt is en dat elke watermolecuul een "keuze" maakt in de richtingen waarin hij stroomt. Bij elektriciteit gelden volledig andere wetten.
3) In de meeste situaties geldt de beschreven theorie zelfs voor regenwater niet. Het is gemakkelijk om tegenvoorbeelden te bedenken die aantonen dat het artikel totale onzin is: (a) als het regent, waarom komt er dan regenwater uit alle regenpijnen van mijn huis en niet alleen uit de breedste (b) als je bij een stuwdam de uitstroomopeningen openzet, waarom komt er dan water uit allemaal en niet alleen uit de breedste, (c) kijk tijdens het douchen maar eens naar de route van de druppeltjes op de douche-deur, dan zie je dat er naar onderen toe steeds nieuwe vertakkingen ontstaan, terwijl dat volgens deze theorie niet zou mogen en (d) hoe kan het zijn dat de Rijn zich binnen Nederland vertakt naar Waal, Nederrijn, IJssel, Lek, etc etc. Volgens dit artikel zou al het water bij de splitsing Waal/Nederrijn kiezen voor de Waal, want die is tweemaal zo breed. De Nederrijn zou onmiddellijk droogvallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En om het antwoord compleet te maken: jumper1960 snijdt het onderwerp "verschillen tussen luidsprekers" aan. Dat is een nuttige toevoeging.
Het is namelijk zo dat de theorie die ik hierboven beschreef voor de verdeling van stroom over twee weerstanden, bij een luidspreker net iets ingewikkelder in elkaar zit. In die uitleg spreek ik dan ook consequent over "impedantie" in plaats van "weerstand". Het verschil zit hem erin dat een luidspreker voor iedere frequentie een andere weerstand bezit. Er bestaan feitelijk geen luidspreker van 8 ohm, er bestaan wel luidsprekers die bij 100Hz een impedantie hebben van ongeveer 8 ohm. En voor het gemak noemen we dat "een weerstand van 8 ohm".
Maar om de opmerking van jumper1960 te begrijpen over de verschillen tussen luidsprekers, moeten we gaan kijken naar "impedantie". Er zijn een paar punten waarop de impedantie van een luidspreker heel erg gaat afwijken van zijn weerstand. De belangrijkste daarvan is de resonantiefrequentie. Bij die frequentie vertoont de mechanische opbouw van de luidspreker een dusdanig gedrag dat de weerstand veel hoger is dan bij andere frequenties. Bij een luidspreker van 8 ohm kan de 'weerstand' bij zijn resonantiefrequentie gerust 40 ohm zijn. Om het nog moeilijker te maken is die afwijking een soort "piek", dus als je een Hertz hoger of later gaat meten, krijg je al heel andere waardes. Door exemplarische verschillen tussen de luidsprekers onderling (en niet te vergeten de kast waarin ze zijn ingebouwd) is de resonantiefrequentie niet identiek. Dus als je bij een bepaalde frequentie gaat kijken, kun je bij de ene speaker 50 ohm aantreffen en bij de ander 20 ohm. Meet je bij een paar Hertz hoger, dan is die eerste 20 ohm en die tweede 8 (bijvoorbeeld). Mijn antwoord wordt nu wel heel erg lang, maar op basis van de formule die dionzand hierboven heeft voorgerekend, kun je zelf uitrekenen dat deze verschillen bij een parallelschakeling helemaal niet erg zijn, maar bij een serieschakeling wel. Bij een parallelschakeling blijft de spanning over de speakers namelijk toch gelijk, terwijl bij een serieschakeling deze spanning wordt beinvloed door de verschillen in weerstand bij een bepaalde frequentie. Misschien wil iemand anders dat even voorrekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ wieri 347 Begin eens met het artiekel in de link volledig te lezen. Dan zal je zien dat er wel degelijk over electrische stroom wordt gesproken en niet alleen over water.
Er komt in nooit meer vermogen uit een versterker waarvoor deze gebouwd is.
Uit een 300 watt versterker kan je geen 450 watt trekken door meer luidsprekers parallel op aan te sluiten. Het ding is gebouwd voor 300 watt aan 8 ohm. En als je er nu 2 of meer luidsprekers op elke uitgang zet gaat de impedantie omlaag. Dat houdt tevens in dat je de eindtransistors of het IC blok wat in de versterker zit gaat overbelasten (lees oververhitten) . Het gevolg is dat deze doorbranden en dat kan doorebben tot de gelijkrichter en de transformator. Dus dan is het einde oefening voor je versterker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Euuh jawel, specificaties van de versterker zegt:
310W @ 8Ohm,
450W @ 4Ohm,
800W @ 2Ohm Maar gaat er nu naar elke speaker 800W of maar een gedeelte?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Arie1956, de vragensteller heeft niet gezegd dat het om een 300 Watt versterker gaat. Hij stelt alleen dat de specs stellen dat het apparaat bij een bepaalde weerstand, een bepaald vermogen afgeeft.
Als ik het zo lees gaat het hier om een 800Watt versterker, want dat is het maximale vermogen dat hij kan afgeven.
Uit deze cijfers blijkt trouwens dat het best een kwaliteitsapparaatje is, want je mag hem met 2 ohm belasten en daarbij geeft hij ruimschoots meer af dan bij 8 Ohm. Er zijn er zat die cijfers hebben als 310 -> 380 -> 410.
Of nog erger 310 -> 380 -> kapot. PS: om op de slotvraag van Dionzand te reageren: die 800 Watt worden dus verdeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Dionzand
Dat die versterker tussen de 310 en de 800 watt kan leveren was uit de vraag niet op te maken. Bij het lezen leek het om een 8omige uitgang te gaan (dus zo'n huis tuin en keukenversterker). Aangezien hier ook anderen meelezen die zouden kunnen denken dat als je op een uitgang meerdere boxen aansluit ook meer watts uit je versterker kunt krijgen met alle negatieve gevolgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Best Arie1956, ik had inderdaad beter moeten aangeven om wat voor versterker ging!