Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Crossover/scheidingsfilter monteren in een auto - wat gebeurt er met de impedanties van de speakers?

Ik heb 2 crossovers welke ik wil aansluiten op mijn autoradio.
Op deze crossovers komen elk 2 speakers, met elk een impedantie van 4ohm

Mijn vraag is wat gebeurt er nou met de totale impedantie per crossover, blijft deze 4ohm of daalt deze omdat er 2 speakers parallel zijn aangesloten op de crossover.

Ik wil niet onder de 4ohm uitkomen en mijn radio beschadigen, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin @viridiflavus. je hebt twee soorten crossovers. Passieve en actieve. Passieve crossovers zitten ook in thuisspeakers zodra er meer dan 1 luidpspreker in zit. Voor de auto geeft het ook vaak actieve crossovers. Die hebben een voeding en zijn ook vaak nog in te stellen met allerlei parameters. Actieve crossovers gebruik je ook vaak in het voorversterker signaal. Dat is wat jij bedoeld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit kan je gewoon zo aansluiten. Een crossover zorgt ervoor dat het frequentiebereik verdeeld word over de twee speakers. Dit betekent dat over het hele frequentiebereik de impedantie gelijk aan 4 ohm is. Dit omdat boven de scheidingsfrequentie het filter in de crossover ervoor zorgt dat de impedantie naar de lagetonenspeaker heel hoog word. Hetzelfde gebeurd in principe als de frequentie onder de scheidingsfrequentie komt. Dan alleen voor de hogetonenspeaker.
Een crossover is hier juist voor bedoeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt, want een crossover heeft 2 uitgangen, verkeerde redenering van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!, het is me nu helemaal duidelijk.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding