Uit mijn draaitafel komt een zwak signaal, hoe verhelp ik dit?

Ik heb al een tijdje een kleine DJ booth, die niet aangesloten is op de laptop of pc (geen midi dus). Deze heb ik aangesloten op een 4-kanaals mixer waar ik ook mij PC geluid, CD speler (zo'n oud blok), iPhone etc. in uitmondt. Deze apparaten hebben allemaal een goed volume. Op de mixer zit een equalizer, en als ik de apparaten op 1/3 van het volume heb staan, staat ie precies goed qua output (hard genoeg, maar nog geen vervorming). Alleen als ik mijn draaitafel hier op aansluit, komt het signaal een stuk minder goed binnen. Deze moet ik volledig openzetten om een beetje geluid te krijgen. Dit verhelp ik meestal door het volume op de versterker een stuk harder te zetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er zit ook een kabel aan die je via USB met de PC kan verbinden, om je mix op te nemen (met het programma Audiacity). Dit signaal is ook er zwak.
Is er een apparaatje ofzo waarmee in het output signaal van de draaitafel kan versterken? Of hoe los ik dit anders op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.5K

Antwoorden (3)

Ben je er zeker van dat je draaitafel op een phono aansluiting hebt gehangen? Draaitafels ziin namelijk altijd zachter dan line apparaten.

En als dat niet het geval is heb je zoiets nodig:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_kw=phono+booster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah een CD-deck, sommige kan je in het menu versterken (gain). Als je een merk/type geeft kunnen we daar achter komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is het effect als je het op de volgende manier afregelt. CD-deck draai je zo hard open als mogelijk op je mixer, met de versterker zet je het op het gewenste niveau. Daarna ga je de andere apparaten heel zachtjes openzetten. Laptop zet je ook zacht en de oude CD-speler kijk je even of deze een regelbaar volume heeft (soms de andere output gebruiken als die erop zit.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoho als je nu weer met draaitafel CD-deck bedoelt dan doe je iets niet zo best. Je mag een line apparaat niet op een phono ingang aansluiten. Daar zit een factor 100 in, in wat de mixer verwacht. Vandaar dat je phono ook gaat storen gok ik.
Dat komt omdat uw draaitafel op een verkeerde ingang zit.
Die moet u aansluiten op de Micro ingang (Mic - In), die heeft een ingangsgevoeligheid van 3 mV terwijl alle andere ingangen 300 mV zijn waardoor u het zwakke signaal veel meer moet versterken om iets hoorbaars te krijgen.
Op de afbeelding ziet u de ingangskarakteristiek van een professionele mixer.
Daar kan u zien Mic-in = 3 mV
Line-in = 300 mV

Toegevoegd na 10 minuten:
Op bijgevoed Block diagram van inputs kan u duidelijk zien dat de Mic-input een extra voorversterker heeft om het Microfoon signaal (3mV) ook op het niveau te brengen van de andere ingangen (300mV)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin nooit iets anders dan een microfoon op een mic ingang prikken een draaitafel moet je op de phono ingang zetten of via een kastje op gewone lijn ingangen denk daar bij wel aan de extra aarde vanaf de draaitafel .
En de mic ingang is trouwens ook mono en een draaitafel stereo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Deaal, op een beetje mixer zitten 2 mono ingangen voor microfoon en als er geen specifieke phono ingang is mag u die Mic-in gebruiken voor de draaitafel, TENZIJ die een ingebouwde voorversterker heeft !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depawroger Wat is jou idee over een line-apparaat op een phono-ingang duwen? Het lijkt mij niet helemaal juist, maar ik denk dat jij daar meer over kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mr Tomaat, zoals u kan zien in de tabel met electrische eigenschappen heeft een line ingang een gevoeligheid tot 300 mV en een micro ingang maar 3 mV, dat is dus 100 x minder.
Als u nu op die micro aansluiting een line toestel zou aansluiten dan is die volledig overstemd maar behalve dat ook nog eens intern beveiligd om niets stuk te maken omdat men daar op voorzien is dat dat ooit wel abusievelijk zal gebeuren (Wet van Murphy ;-) ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In andere woorden wat de vrager nu doet is niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou perfect kunnen werken want er is sprake van "tussenpaneeltje" met phono in (3mV) en line out (300mV), dus zover ok, maar ik ken natuurlijk de eigenschappen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vrager duwt een line apparaat in een phono ingang. "het gaat om een DJ set, zoals de CDJ’s, met USB en CD, niet vanaf LP. ik heb de DJ-set aangesloten via de phono ingang op" Die DJset is gewoon een CD-speler. Dus een 300 mV apparaat op een 3 mV ingang.
Als je mengpaneel geen phone ingang heeft moet je een zg RIAA voorversterker hebben. Als je riaa voorversterker googled dan kun je kiezen waar je hem gaat kopen,keuze genoeg.