In gewoon Nederlands: wat is een "ringleidingversterker"?

Ik zag er één staan bij een kringloopwinkel en het zag er uit als een flinke stereo versterker. Maar er zaten weinig en heel andere knoppen en aansluitingen op dan ik gewend ben van gewone hifi apparatuur.
Het merk was: WK. Model: TKV 3031.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1K

Antwoorden (5)

Ringleiding is een mogelijkheid om bijvoorbeeld in een theater met een gehoorapparaat gebruik van te maken om de voorstelling beter te kunnen volgen.
11 jaar geleden
Ringleiding is bedoeld om het signaal van TV/radio zonder bijgeluiden uit de omgeving, weer te geven. Er zijn ringleidingen voor de thuissituatie en voor zalen.
Een ringleiding systeem bestaat uit een lus (het ringleiding-snoer) wat door een ruimte wordt gelegd. Binnen de lus wordt een magnetisch veld opgewekt. Door uw hoortoestel op de T-stand of MT-stand te zetten kunt dan het geluid van de aangesloten geluidsbronnen zonder storende geluiden van buitenaf beluisteren.

De lus wordt aangesloten op een kastje, de ringleidingversterker. Deze wordt door middel van een scartkabel op de TV/geluidsinstallatie aangesloten. Hierdoor bent u niet afhankelijk van de stand van de volumeknop van de TV/geluidsinstallatie.

Het is ook mogelijk de ringleiding aan te sluiten op de de hoofdtelefooningang van de TV/geluidsinstallie of een losse microfoon te gebruiken, welke voor een luidspreker geplaatst wordt. De stand van de volumeregelaar is dan wel van invloed op het door u gehoorde geluidsniveau.

toebehoren
voor ringleidingen zijn diverse toebehoren leverbaar om het gebruik te optimaliseren:
ringleidingsnoer (in verschillende lengtes) ringleidingkussen in plaats van ringleidinglus schakelkastje om meerdere geluidsbronnen aan te sluitendiverse aansluitkabelsbb microfoons

Toegevoegd na 7 uur:
Is bedoeld voor mensen die zeer slecht horend zijn, zodat zij zich kunnen redden in de maatschappij, een zeer sterke versterker, waarbij men een kastje bij zich draagt, om het geluid te versterken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is voor alle duidelijkheid geen hifi versterker.
Het is een lus rond een gebied om meestal spraak berichten over te brengen.
Een ringleiding wordt gebruikt om een signaal te sturen naar mensen die een toestel bij hun hebben om die informatie te ontvangen.
Dat kan bv in een museum zijn waar de bezoekers een ontvanger hebben om info te ontvangen over het item wat ze zien, dit is maar een van de toepassingen.
Een versterker wordt hier gebruikt om het signaal sterker te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oorspronkelijke ringleiding zorgde voor een gelijk aan het geluid wisselend em signaal wat door de dynamische microfoon van het gehoorapparaat wordt aangesloten.
In tegenstelling tot wat sommigen zeggen is het wel degelijk een vrij krachtige geluidversteker die met een lage weerstand te belasten is, de ringleiding is vrij dik (om een sterk veld te produceren) en de versterker is in staat om deze stroom te leveren.
Sommige ringleidingversterkers hebben een aanpassingtrafo die het vermogen van enige honderden watts aan zowel lage impedanties (van een paar Ohm) als van grote ringleiding met meerdere wikkelingen die wel 50 Ohm kan zijn.
Deze trafo zorgt dat het vermogen van de ringleidingversterker benut kan worden.
Op een impedantieuitgang van 4 -8 Ohm kan deze versterker wel degelijk een stevige luidspreker behoorlijk op zijn donder geven, alhoewel de lage tonen vaak afgezwakt zijn, gehoorapparaten geven die niet goed weer en er is zeer veel vermogen voor nodig deze te verzenden.
Eigenlijk kun je dus de ringleiding als een hele grote spreekspoel zien zoals die in een luidspreker zit maar dan met meestal maar een wikkeling die lang en dik is.

Nieuwere systemen werken soms met draaggolven maar dat levert al snel problemen op, het zou een krachtige langegolf zender kunnen worden en dat is de bedoeling niet.

Digitale ringleidingen zin in de maak, oudere generatie hoortoestellen kunnen hier niet mee overweg.

Toegevoegd na 11 minuten:
Storende fout in de eerste zin, laatste woord AANGESLOTEN moet zijn OPGEPIKT.
Ringleidingversterkers zijn MONO en hebben vrijwel altijd een vermogen van vele honderden Watts.
Ze zijn niet HiFi omdat de lage tonen niet worden doorgegeven.
Door het filter voor de aanpassingtrafo te verwijderen geeft de versterker mogelijk OOK de lage tonen door, vraag is hoe goed de aanpassingtrafo daarmee om kan gaan, de lage zelfinductie van de trafo speelt bij hoge tonen geen parten, bij lage tonen echter wel.
De versterker zelf is beslist van hoge kwaliteit, robuust en betrouwbare , vrijwel tijdloze en compromisarme opbouw maken het tot kostbare apparaten.
Vermoedelijk is het een zwaar apparaat, de nettrafo en de aanpassingtrafo wegen er flink in.
Een hoog gewicht wijst op een hoog vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ringleidingversterker is een belangrijk onderdeel van een RINGLEIDING- SYSTEEM, bedoeld voor slechthorende mensen met een hoortoestel. De versterker versterkt het inkomende spraak- of muzieksignaal en stuurt een elektrische stroom door een koperdraad die rondom de ruimte is gelegd. Het zodoende opgewekte magnetisch veld wordt in een daarvoor geschikt hoortoestel, draadloos omgezet in hoorbaar geluid. De betreffende versterker is van STI Acoustics ze hebben een website voor meer informatie.