welke accu is beter qua levensduur voor een kistradio?

Welke accu kan ik het beste gebruiken voor een kistradio?
Deze: http://www.accusafe.nl/shop/voeding/15-loodaccu-12v-7ah.html
of deze: http://www.ritom.eu/product/361/power-sonic-lood-gel-accu-12v7ah
Qua prijs scheelt het maar 60 cent. Welke is qua levensduur etc. beter?

Toegevoegd na 45 seconden:
En heeft het effect op de kwaliteit van de muziek

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Het beste antwoord

Voor de levensduur van de accu van je kistradio is overigens de accu zelf het minst belangrijke onderdeel. De meeste gewone versterkers hebben een rendement van zo'n 60 a 70 procent. Oftewel: dertig tot veertig procent van je acculading gaat op aan warmte. Er bestaan ook digitale versterkers met een rendement van 99 procent.
De meeste gewone luidsprekers hebben een rendement van zo'n tachtig dB. Er zijn ook luidsprekers met een rendement van honderd dB. Nu zeggen die getallen je misschien niet zo veel, maar het een is HONDERD keer zo efficient als het ander.
Als je die twee factoren bij elkaar telt, kun je dus een verschil in levensduur halen van een factor tweehonderd, gewoon door de speakers en de versterker heel slim te kiezen. Ik heb een kistradio gebouwd met zo'n accu als jij wilt kopen (12V, 7Ah) en daarin een digitale 20 Watt versterker (zoek op Marktplaats naar "audiofiel wonder" voor dit type versterkertje) plus speakers met een rendement van 96 dB. Deze speelt kanonnenhard gedurende meer dan twee weken (dag&nacht) op één acculading. Was tijdens de carnavalsoptocht (muziek kwam uit de iPod) een grote knaller!

Toegevoegd na 9 minuten:
PS: voor de keuze uit die twee accu's zou ik gaan voor de gel-accu, die zijn wat robuuster voor een kistradio. Lood-accu's gaan iets makkelijker kapot en geven zo'n troep (komt giftige rommel uit).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De accu's zijn qua specificaties allbei 12 volt en 7 Ah. Dat betekent dat de radio even lang zal spelen. Het heeft ook geen effect op de kwaliteit, omdat de spanning gelijk is.