kunnen je autospeakers bij je subwoofer in de zelfde kist of gaan ze dan kapot?

ik heb een subwoofer kist in mijn auto liggen daar kan ik twee standaard auto spakers bij maken die geen klankkast nodig hebben maar kunnen deze dan kapot gaan dankzij de druk van mijn subwoofer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

Het is zeker niet aan te raden, want de druk in een subwoofer kan behoorlijk oplopen.
Het geluid zal in ieder geval nadelig worden beinvloed door de lage geluidsgolven. Vooral je middentonen zullen daar onder gaan lijden.
Als je ze inbouwt, doe er dan aan de binnenkant een plastic kap omheen bijv. een bodem van een emmer of een plastic bewaardoos er tegen lijmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt uitrekenen dat ze hartstikke kapot gaan. Niet per se door de druk, maar door de luchtverplaatsing. Reken maar eens uit: stel dat je woofer 30cm is en je gewone speakers bijvoorbeeld 8 cm. Als je woofer beweegt, beweegt er 706 cm2. De twee andere speakers hebben samen opgeteld 100 cm2 oppervlak. Dus als je woofer 1 cm uitslaat, proberen je kleine speakers beide 7 cm uit te slaan. Dat kunnen ze helemaal niet en ze scheuren dus kapot.....
Om dezelfde reden moet je nooit speakers zonder kastje in een hoedenplank van de auto monteren. Als je de kofferdeksel dichtslaat, krijg je zo'n luchtverplaatsing dat de speakers uit hun voegen barsten.