Hoe komt het dat de vinyl LP een revival lijkt te maken ?

Zelfs bij de Media markt hebben ze een vinyl collectie. Er komen steeds meer tweedehands LP winkels ( of tweedehands CD winkels met een LP collectie ) . En er zijn weer steeds meer soorten draaitafels verkrijgbaar.
Gaat de LP de CD overleven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Steeds wordt getracht ons dezelfde informatie , zoals muziek, op VERSCHILLENDE dragers aan te bieden.
Zo vangen ze immers voor dezelfde content meerdere
meerdere malen de rechten.
Veel mensen hebben met soms veel moeite de muziek van hun geliefde LP opnieuw op CD gezet en nu we alles op CD hebben , wordt sommige muziek weer op LP uitgebracht.
Er is echter wel meer aan de hand.
CD heeft een dynamiekomvang van meer dan 90dB.
Voor LP's en radio is de dynamiekomvang slechts 30dB.
Dat heeft zowel voor- als nadelen.
De irritante niveauverschillen op sommige CD's (en DVD/Bluerays) tussen de nummers en de grote dynamiekomvang kunnen de apparatuur in de problemen brengen.
Dit is deels opgevangen door de muziek via compressie toch tot ongeveer 50 dB dynamiekomvang te reduceren.
Er zijn niet veel installaties die met 90 dB omvang raad weten.
Een LP heeft tevens het voordeel, dat de werkelijke muziek als golven(varierend in diepte van de groef)
op de LP staat, de muziek is dus niet digitaal versleuteld geweest, alhoewel alle mastertapes tegenwoordig meer digitale harddiscs oid zijn.
Daarbij ontstaat kwantificeringsruis, die zich door sommige oren laat waarnemen.
Dat ontbreekt volledig bij een volledig analoge opname en gainriding, tijdens de opname wordt handmatig het opnameniveau geregeld, waarddor bij zachte passages de schuif van het mengpaneel openstaat en die wordt bij hardere passages teruggeregeld.
Met 30dB dynamiekomvang is dat ook wel nodig want de ruis van de plaat zelf is nauwelijks lager, als men de gainriding niet zou toepassen.
Dit geheel geeft een nostalgische dynamiekbegrenzing die vele mensen - vooral ouderen- als prettig ervaren, wij zijn er immers mee opgegroeid.
Je kunt eindeloos zeuren over wat beter is, technisch is natuurlijk een goed opgenomen CD winnaar,
qua nostalgie klinkt een goede plaat vaak gewoon lekkerder.
Ik kan bij het luisteren naar een goede LP een glimlacht -wellicht voortkomend uit het feest der herkenning-
niet onderdrukken.
Ander punt is, dat een installatie met 30dB teminste raad weet.
Sommige muziekpuristen walgen nog steeds van CD of welke digitalisering dan ook.
Dat is het recht van het subjectieve beleven ofwel een kwestie van smaak.
Maar daar is toch niets mis mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

LP is een nostalgie, we leven in een tijd waarin alles van vroeger HOT wordt.
De groei in de verkoop van LP's is eerst in de verenigde staten ontstaan(2007) dit is(zoals altijd met mode dingetjes) overkomen waaien naar nederland.

Op de vraag gaat de LP de CD overleven kan geen antwoord op worden gegeven, niemand kan in de toekomst kijken.

Ik denk wel dat de langspeelplaat een hogere nostalgische waarde zal behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo... Lees je vraag maar goed: "Hoe komt het dat de vinyl LP een revival lijkt te maken", het lijkt maar zo, dat is dus niet de realiteit...

Maar mensen die doen van alles om op te vallen en de pers te halen... En nu zijn er een paar die vroeger het geluid van dat zachte vinyl zeer waarderen en dat klinkt ook heel mooi overigens om dat weer terug te krijgen... Maar dat lijkt alleen maar zo, dat komt niet terug, dat maakt geen revival...