Hoe kan een speakertje meerdere toonhoogtes tegelijk laten horen?

Hoe kan een speakertje meerdere toonhoogtes tegelijk laten horen? Bijvoorbeeld een oordopje van een MP3 speler. Daar zit maar 1 zo'n rond dingetje in wat met een bepaalde snelheid heen en weer beweegt en daarom een toonhoogte in geluid maakt. Maar hoe kan een speakertje dan de hoge stem van een zangeres tegelijkertijd met de basedrum van de drummer laten horen (bijv.)?

Naar mijn idee gaat een speaker (overdreven) 5 cm naar buiten en weer terug in een bepaald tijdsbestek. Dan geeft ie bijvoorbeeld een hele lage brom. Doet is dat in het zelfde tijdsbestek met de zelfde snelheid alleen dan 10 cm dan egeft e de zelfde brom maar veel harder. Ik kan me voorstellen dat dat ding snel trillend naar voren en achter beweegt en daarom ook een hoge toon laat horen maar die kan dan nooit zo hard zijn als die lage toon. En zou die het zelfde niveau meoten hebben dan moet die verder naar voren en achter bewegen, maar dan kan je die lage toon weer niet laten horen. Zou ik zeggen :S

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Antwoorden (3)

Jouw trommelvlies is ook maar 1 zo'n rond dingetje. Toch neemt het alle toonhoogten tegelijk waar.

Een toonhoogte is een trilling met een bepaalde frequentie. Het speakertje, de lucht, jouw trommelvlies - die kunnen met meerdere frequenties tegelijk trillen.

Kijk eens goed naar water waar een schip over vaart. Of zeewater met golven. Je ziet dan de grote golven. Tegelijk zie je de hele kleine golfjes die water bijna altijd wel heeft. Als je zelf met je hand in het water gaat, kun je middelgrote golfjes maken.

Al die golven hebben hun eigen frequentie. Allemaal zijn ze tegelijk aanwezig in het water.

Precies zo functioneert het met het speakertje, met de lucht tussen het speakertje en jouw oor, en met jouw trommelvlies.

Toegevoegd op 21-06-2009 10:24:44
Zie de Bron voor een heleboel uitleg, inclusief bewegende plaatjes (als je doorklikt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo goed als de microfoon die drie toontjes tegelijkertijd kon horen, kan een speakertje dat dan vervolgens ook weer weergeven...

Technischer gezegd: Je kunt 10 keer per seconde meten wat je hoort, als er 3 instrumenten spelen... Dan kijk je naar de actuele golf en telt alle drie de waarden op... En dat doe je niet 10 keer per seconde, maar wel 320 keer per seconde...

Die waarden is dus de code van het geluid... Die sla je op een medium, bv een computer en vervolgens speel je dat af en dan loopt de code door de omgekeerde microfoon (de speaker dus) en dan decodeert hij het geluid zodanig dat je hoort dat het 3 instrumenten is...

Zo gaat dat...

En zoals altijd, je bent overtuigt dat het klopt wat je hoort, daarom lijkt het echt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om even met jouw voorbeeld verder te gaan; zo te zien begrijp je dat je frequenties kunt 'stapelen'. Alleen denk je dat die tweede hogere frequentie niet zo hard zal klinken als de bas.
Stel je voor dat een grote speaker een signaal van 100 Hz krijgt toegevoerd; de conus gaat nu 100 X per minuut heen en weer. Bij ieder fase verplaatst de conus 1 liter lucht als de conus zich 40 mm van voor naar achter beweegt, per minuut dus 100 liter.
Als je de speaker nu een signaal van 1000 Hz aanbiedt dan hoeft de conus om die zelfde 100 liter te verplaatsen slechts een uitslag van 4 mm te realiseren.
Als je beide signalen mengt zal je voor de bas dus een golf met een grote amplitude zien waar de hoge toon als een klein golfje op mee lift.
Toch zullen we beide signalen even hard horen (afwijkingen in ons gehoor even buiten beschouwing gelaten); ze brengen evenveel energie over op de lucht.