Wat wordt bedoeld met 8 ohm impedantie op een versterker?

Ik heb laatst een Renkforce mini versterker SAP-702 bij Conrad.nl besteld om mijn speakers weer aan de gang te krijgen. Nu blijkt dus dat voor deze versterker een minimale impedantie van 8 ohm aanwezig moet zijn. Dit kwam als een verassing omdat de afbeelding op de site 4-16 ohm stond aangegeven. Nu zit er een beperking op mijn verstand van speakers op versterkers aansluiten en dit probleem gaat mijn boekje te buiten. Ik was namelijk van plan 2 boxen (3ohm) parallel aan 1 aansluiting te hangen en een andere speaker (4 ohm) aan de andere aansluiting. Ik kwam tot het rekensommetje 4+1,5 ohm =5,5ohm. Maar nu blijkt dit dus niet genoeg. Is er een manier om dit op te lossen met de speakers die ik nu heb of wordt het toch zoeken naar eentje met wat meer ohm.?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb overigens 5x 3 ohm speakers en 1x 4 ohm speaker (subwoofer).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Antwoorden (1)

2 boxen van 3 Ohm paralel geeft 1,5 Ohm wat zeker te laag is voor die uitgang van uw versterker. U zou die beide in serie kunnen zetten als ze eenzelfde vermogen hebben dan heeft u 6 Ohm wat binnen het bereik van uw versterker ligt.
Die 4 - 16 is wel per stereo kanaal. Ideaal is het om boxen met eenzelfde Ohmse weerstand en vermogen op de uitgangen aan te sluiten om een evenwichtig geluid te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp klopt de info op conrad.nl wel, alleen had ik het verkeerd geïnterpreteerd? Met die 4-16 bedoelen ze dus per aansluiting/kanaal. Je hebt een linker en een rechter kanaal dus dat zijn er twee. Dus ik kan aan beide kanalen twee speakers hangen van 3 ohm en dan werkt alles prima?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat heeft u goed begrepen.
Aan elk kanaal 2 speakers in serie (en NIET paralel) van elk 3 Ohm, dat is dan 6 Ohm per kanaal en u zit binnen de specificaties van uw uitgangen.
U heeft dus totaal 4 speakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8 - 16 Ohm staat in handleiding. (En dat is per kanaal)
Twee speakers van 3 ohm in serie is 6 ohm (geen 8) op 1 kanaal.
Hij zal wel niet (meteen) stuk gaan maar lekker vindt ie het niet. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de beschrijving van bleudragon staat er 4 - 16 Ohm.
Dit is normaal omdat een versterker voor 8 Ohm impedantie ook vanaf 4 Ohm tot 16 Ohm kan functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/325000-349999/346384-an-01-ml-SAP702_MINI_VERSTAERKER_de_en_fr_nl.pdf
Pagina 65 Op pagina 59 staat letterlijk:
De versterker is ontwikkeld voor gebruik met luidsprekerimpedanties van minstens 8-16 ohm.
Sluit op de uitgangen steeds één luidsprekerbox aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Moordligger, u heeft gelijk, ik ben afgegaan op de info vanbluedragon. Ik denk evenwel dat die 6 Ohm per kanaal haalbaar is als men hem vol uitstuurt. Het is wel een 20 Watt RMS versterker en in een gesloten ruimte zal u die wel oren.
Als die wel vol uitgestuurd staat zal de eindtrap opwarmen en normaal zichzelf uitschakelen want in de meest versterkers zit een temperatuur bewaking in de eindtrap op de vermogenstransistoren.
Natuurlijk is 8 Ohm/kanaal het ideaal.