wat is de informatie resolutie van een cassettebandje?

Ik begrijp dat cassettebandjes zowel analoog of digitaal opgenomen kunnen worden. De digitale variant (DAT tapes) worden voornamelijk gebruikt voor back-ups e.d., en de analoge variant is volgens mij het type dat jaren geleden in mijn walkman zat. Toch?

Nu vraag ik mij af, wat wordt er op zo'n tape weggeschreven? Zijn dit variabele magnetische waarden die vergelijkbaar zijn met de golf-signalen die mijn speakers aansturen?
En zit daarin een beperking van de kwaliteit? Is er een maximale range van magnetisme? Of zit er een maximum aan de frequentie waarop informatie weggeschreven kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.8K

Het beste antwoord

De analoge versie (het welbekende cassettebandje) schrijft de informatie analoog weg. De signalen komen overeen met de muziekpatronen in de muziek.
De beperking werd veelal gemerkt in de dynamiek en het vast kunnen leggen van hoge tonen. Dolby B en C ruisonderdrukking systemen waren daarop een verbetering en zo wat meer varianten. Op zijn best gaven de cassettes een analoog frequentiebereik van 20 Hz - 17 kHz met de juiste tape (Metal) en met een daarvoor geschikt cassette deck.

De digitale versies DCC (Digital Compact Cassette) en DAT (Digital Audio Tape) slaan de informatie digitaal op waardoor een groter frequentie bereik wordt gehaald en veel groter dynamisch bereik, en waardoor je nagenoeg niet afhankelijk bent van het magnetisme van de band.
DCC Digitale sample frequenties zijn 48, 44,1 en 32 khz. Het analoge frequentie bereik is 20 - 18 kHz met een veel groter dynamisch bereik dan dat van de analoge cassette.
DAT recorders voor huishoudelijk gebruik werden maar een korte tijd verkocht, maar waren kwalitatief te vergelijken met de CD spelers van die tijd. Alhoewel deze beveiligd waren tegen het digitaal opnemen van een digitale uitgang van de CD speler, was het met een aanpassing vaak toch mogelijk de muziek in zijn originele vorm te dupliceren. De DAT recorder heeft een analoog bereik van 2 - 20 kHz met een dynamisch bereik van max 96 db, waar dat bij de Compact Cassette maar 50-60 db was.

Toegevoegd na 8 minuten:
Waar de DCC dezelfde afmetingen had als het analoge cassettebandje, heeft de Digatal Audio Tape een duidelijk afwijkend formaat en lijkt (maar is niet dezelfde) op het mini-DV formaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, de magnetische waarden op het bandje komen bijna overeen met de bewegingen van de speaker. Het probleem van de bandjes was ruis, toevallige afwijkingen in magnetisme van het bandje, vooral hoorbaar als een vrij hoog gesis. Ook dynamiek was een probleem, dat is het verschil tussen de hoogste en laagste magnetische waarde. Een ander probleem waren scheve koppen vergelijkbaar met slecht uitgelijnde wielen en er was ook nog iets met voormagnetisatiefrequentie (bias). Die was verschillend bij verschillend materiaal van de bandjes, als laatste ellende was er nog het magnetisch worden van de kop zelf en het vies worden van de kop.
De beperkingen zaten hem dus in de dynamiek, de natuurgetrouwheid, hetzelfde systeem van ruisonderdrukking en het zoeken naar een bepaald stukje muziek op een bandje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een digitale audio tape vooral voor pro gebruik maar niet vergelijkbaar met cassette.
Digitale cassette's waren er wel de zogeheten DCC voordeel van een DCC speler was dat je oude cassette
Bandjes er ook gewoon in konden maar DCC was een grote flop denk dat ook nog weinig mensen het kennen