Is het slim om je beats te masteren voor verkoop?

Ik maak een jaar beats en ben nog niet echt ver alleen wil ze wel al te koop zetten je weet maar nooit. Doe dat op beatstars.com.

Ik vraag me alleen af is het beter om je beats voor verkoop te masteren of niet. Want ik hoor vaak dat de afmixing het belangrijkste is zodat het naar de artiest etc kan en die kunnen het dan zelf nog verbeteren.

Alvast bedankt (ik ben trouwens niet iemand die mastered , ik laat dat doen)

4 jaar geleden
in: Audio
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Masteren is laatste stadium als nummer helemaal klaar is.
Deze beats worden door anderen als basis gebruikt en dus nog niet "af".
Denk echter dat zo'n 80% wat daar staat "gemasterd" (of wat daarvoor moet door gaan) is.
Gezien de mogelijke bestandsformaten daar (44.1-16 wav en Mp3) zal het ook niet fijn zijn om deze achteraf te masteren.
andyka
4 jaar geleden
Bedankt is het dan beter om het af te mixen dat het al gelijk op de master waarden staat dus onder de -6 DB of kan je voor het masteren gewoon de gehele track zachter zetten.
Want veel producers die tutorials laten zien gebruiken een limiter waardoor alles toch harder word maar kan dat dan ook zonder en dan gewoon masteren?
TurfGraver
4 jaar geleden
Compressie en limiten is geen masteren.
Die - 6dBFS is bedoeld om te voorkomen dat de boel gaat clippen. Een gecliptet signaal is niet meer te herstellen.
Veel "producers" die tutorials plaatsen weten niet wat masteren is. ;)

Antwoorden (1)

Ja dat is slim, want je moet eerst altijd zorgen dat je wat je levert goede kwaliteit is. Als je klaar bent met beats maken (dan ben je al een stuk verder) moet je anders nog eerst bekender worden. Dat is onhandig dus JA begin daar nu al mee!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
De "beat" is bedoeld voor gebruik voor een ander en dus nog niet "klaar".
Een gemasterd beat is onhandig om daarover nog iets te zetten en zou daarna pas gemasterd moeten worden.