Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

luidsprekers 6 of 8 ohm?

ik heb een 5.1 set van jbl. Nu is mijn sub kapot. Van plan ben ik om links en rechts-voor te vervangen voor grote boxzuilen. heb leuke gezien: klipsch f1.
Maar.. de kleine jbl speakertjes vragen 6 ohm en de klipsch 8 ohm. mijn (yamaha ) versterker is in te stellen in 6 of 8 maar niet per luidsprekeraansluiting apart voor zover ik weet. Heeft iemand advies / tips?
bvd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet schadelijk voor de klipsch -luidsprekers, om ze 6 ohm te geven ipv 8?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een 5.1 versterker heeft 6 dezelfde eindtrappen. Bij het aansluiten van 8 ohm luidsprekers op 6 ohm uitgang zal dat ca 20% minder vermogen geven. Dat vang je op door het volume wat te verhogen. Dit is je beste optie.
Want als je de versterker omschakelt van 6 naar 8 ohm schakel je alle eindtrappen op 8 ohm, en zullen de andere luidsprekers die 6 ohm zijn ervoor zorgen dat de versterker warmer wordt door de hogere belasting. Dat kan problemen geven op hoog volume met kans dat de versterker uitschakelt door oververhitting of zelfs defect raakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding