Hoe een home cinema set (sony) aan te sluiten?

Heb een nieuwe (tweedehands) ht-ss1100 gekocht en wil deze aansluiten.
Met de handleiding raak ik echter in de war, ik zie hier bijvoorbeeld staan dat de blu-ray speler (denk dat spel computer hier ook onder valt) dat deze moet worden aangesloten met een digital optical audio kabel, maar ook met een hdmi. Ik had altijd begrepen dat HDMI ook geluid vervoerd?

Bij mijn tv geeft die wel aan om alleen een HDMI aan te koppelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast moet er vanaf mijn settopbox (telfort) ook een optical audio kabel naar de versterker, waarom is dit of is dit voor het geluid van mijn tv?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe geeft HDMI ook audio door. Dus PS3_HDMI>HT-SS1100>HDMI>TV, zou moeten lukken. Probeer dat gewoon even, als er alleen geluid uit de tv komt wordt de audio van HDMI alleen maar doorgegeven(pass-through). Dan zal je dus echt met optical moeten werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste/makkelijkste is alles met HDMI naar ss1100 en dan met HDMI naar de TV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is hdmi een 1 of 2 richtingen verkeer? Volgens de handleiding moet ik de hdmi in de ss1100 (out) stoppen en aansluiten op mijn tv. Als dit een out is, hoe komt dan het geluid in de ss1100 (bijvoorbeeld als ik met mijn samsung een film stream van mijn pc?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zitten 2 ofzo HDMI-ins en 1 HDMI-out op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de handleiding moet ik de hdmi in de ss1100 (out) stoppen en aansluiten op mijn tv. Samsung>HDMI>HDMI-in SS1100 HDMI-out>HDMI>TV

Het beste antwoord

De HDMI kabel kan multikanaals geluid doorgeven (ook 7.1) als je apparatuur maar compatible is. Niet alle HDMI apparatuur kan omgaan met de nieuwe HD specificaties voor audio (HDMI 1.3 en hoger).
De optical en coax audio kabels kunnen wel altijd meerkanaals DD en DTS HD (etc) geluid doorgeven. Je receiver moet daar dan wel de juiste decoders voor aan boord hebben.
Je zult wel gaan merken als je geluid direct aansluit en afspeelt via je cinema set, er een vertraging optreedt in het beeld ten opzicht van je geluid. Dit kun je corrigeren op je receiver met de AV sync instelling.
De optical uit van je settop box sluit je ook aan op je cinema set.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Site van Sony.be

•Gebruiksaanwijzing (PDF) Bestandsgrootte : (2.49 Mb)
•Installatie gids (PDF) Bestandsgrootte : (279.52 Kb