Ik wil graag de geluidskwaliteit van mijn goedkope 5.1 set verbeteren. Kan ik de boxen vervangen en zo een betere kwaliteit krijgen?

Het gaat om een set van Samsung die is aangesloten op een DVD-speler met twee rear speakers, twee front, één centre, en één subwoofer. Welke speakers kan ik dan het best vervangen? En levert dat een betere kwaliteit op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Het is dan wel erg werken binnen beperkte kaders. Een trage auto zal met racebanden en optimale aerodynamische toepassingen geen, etc. geen snelle auto worden.

Als je het echt op die manier wil doen, dus je DVD-speler als basis, dan zou ik aanraden om alleen de voorste twee boxen te vervangen voor iets beters. Je houd dan zo veel mogelijk budget over voor goede speakers en merkt zo het grootste verschil. Dat zal dan wel vooral voor muziek zijn. Voor films is de boel dan uit balans, en ik weet niet of je DVD-speler de instellingen kan aanpassen om het beter op elkaar af te stellen.

Maar dan zul je wel moeten letten op de specificaties. Zo mag de impedantie van je speakers niet lager zijn dan die van je versterker. En aangezien het een alles in één setje is, is de impedantie van je versterker waarschijnlijk al vrij hoog, en dus zul je ook speakers met een hogere impedantie moeten kopen.

Om kort te gaan: Ik zou het je niet aanraden om het op deze manier te doen. Wil je beter geluid, moet je meer investeren, en een aparte versterker nemen + speakers. Geef je niet veel om 5.1 en heb je niet veel aansluitingen nodig, dan kun je evt. kiezen voor een audio-versterker en twee boxen zo goedkoper uit zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je goede reactie. Nou zal ik dus moeten letten op de impedantie... Doet verder het aantal Watt nog terzake?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb daarnaast een afbeelding toegevoegd. Is daaraan te zien of een speakerupgrade wat oplevert?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vermogen (Watt) hoe je niet al te veel op te letten. De hoeveelheid Watt geeft eigenlijk aan hoe sterk de controle is over het geluid. Gezien de verschillende metingen, zou ik me daar niet al te druk over maken aangezien je uit die specificatie weinig leert. Welnu, over je vraag of een speaker-upgrade wat oplevert, zou ik eerst moeten weten wat voor speakers je momenteel hebt. Kun je even aangeven welk setje je precies hebt? Geef ook even het gebruik aan. Muziek, gamen, films, sport?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op dit moment de Samsung HT-Z210, zie hier: http://www.samsung.com/nl/consumer/tv-audio-video/home-theater/home-theatre-archive/HT-Z210R/XEF-spec Ik gebruik hem het meest om muziek mee af te spelen via de AUX-poort. Daarnaast gebruik ik hem als versterker voor de PS3 met de Optische kabel. Ik hou van muziek met een sterke bass.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Dat is al een best aardig setje. Iets beters ga je neit vinden voor 150 Euro oid. Waar zoek je precies naar? In termen van budget? En mogen de speakers ook groter zijn? Ik zou persoonlijk zo even out of the top of my head gewoon voor een setje boekenplank-speakers gaan. Bijv. Mordaunt-Short Aviano 2's. Kosten ongeveer 250 Euro voor twee stuks. Je kan dan testen of je genoeg bas hebt uit die speakers, en zo niet, dan gebruik je je subwoofer die je al hebt, erbij. Geluid is alleen wel erg persoonlijk. Wat misschien aan te raden valt is om naar een audiozaak te gaan met je eigen muziek, en daar te luisteren naar verschillende opties en op basis daarvan de keus te maken wat je goed vind klinken. Zeker wanneer je van muziek met een flinke bass houd, is het lastig te bepalen wanneer je genoeg bass hebt. Je moet de sub en de speakers immers wel op elkaar afstellen, en het is maar de vraag of je DVD-speler daar voldoende opties voor biedt.