Waarom wordt er soms maar 1 lied op een 12inch vinyl gedrukt?

Ligt het aan mij, of is het onnodig ruimteverbruik? Hij kan toch ook op een single gedrukt worden dan?

(Ik zie het vooral veel bij hardcore/hard techno.)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
1.4K
LeonardN
6 jaar geleden
Hmmm, de meeste platen die ik ken hebben 2 a 3 nummers op een kant. Dat zijn tekno en breakcore platen. Sowieso is het ongewoon om in zeg het dance/dj-genre singles (7") te persen. Die raken namelijk kwijt in de rest van alle 12"-platen. Daarnaast is er een gewoonte om singles op 45 toeren te persen. Dat is maar 4,5 minuut. En ook 7 minuten kan krap zijn voor een dancenummer. De afbeelding die je laat zien kan je haast niet op een single drukken. Kan je een voorbeeld noemen van een plaat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afbeelding is geen echte 12" dat is gewoon een LP/EP op 33 toeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oeps, ik zie dat 12" ook in 33 rpm verkrijgbaar zijn, dacht dat deze altijd 45 rpm waren.

Antwoorden (1)

Een singeltje kan maar +/- 5 minuten muziek hebben, dat is voldoende voor een radio-edit, maar een extended-remix versie van house/dance track kan makkelijk 10 tot 12 minuten zijn, en op 45 toeren en met brede groeven waardoor een verhoogd dynamisch bereik verkregen wordt kun je dan alleen op een 12" persen i.p.v. een singeltje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Er zit inderdaad een technisch verhaal achter. https://en.wikipedia.org/wiki/12-inch_single#Technical_features