Kun je twee geluidsdragers aansluiten op 1 hoofdtelefoon?

Bijvoorbeeld een portofoon en een mp3 speler

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt via 1 hoofdtelefoon 2 apparaten aansluiten, zodat je de geluiden hiervan op dezelfde locatie uitkomen. Andersom was het geen probleem geweest met een simpele splitter. http://www.pdashop.nl/images/product/84308/brando-35-mm-headphone-splitt.jpg?dimensionid=17&shopid=2 Ik ga nog voor je op zoek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, zo'n splitter heb ik dus thuis liggen, dus ik dacht misschien is daar ook wel de tegenovergestelde variant van. Maar dan krijg je het probleem wat antwoordman schetst, dat je twee geluidssignalen parallel hebt staan.

Het beste antwoord

Alles kan. Maar hoe gaan we dat doen?
Ze parallel zetten is geen goed idee, daar kan je het mee kapot maken.
Het meest luxe is een mini-mixertje, met volumeregeling, batterijgevoed. Niet makkelijk aan te komen en waarschijnlijk kostbaar.
Dan maar de meest praktische oplossing: Verloopkabeltje maken dat elk apparaat naar één oor gaat. Bijv. links de MP3-speler en rechts de portofoon. Is voor een paar euro inelkaar te knutselen, maar volgens mij wordt je daar hardstikke gek van, op je hoofd :)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat te denken aan een soort 'voice over' functie, die het ene signaal uitschakelt als het andere activiteit vertoont.
AWM
14 jaar geleden
Nogmaals, alles kan. Ook dat. Maar ik vrees dat je zo een elektronische schakeling zelf moet gaan ontwerpen en bouwen, die is vast niet te koop in de handel.
Vaak komt uit portofoons een signaaltje uit een connector als er een bericht binnenkomt, dan wordt de 'squelch' opengezet. Als dat zo is, dan kun je daar weer een schakelingetje of een relais mee aansturen. Maar, alleen voor de handige knutselaar, denk ik dus...

Andere antwoorden (3)

met diodes ertussen, kun je ook niets kapot maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Benodigdheden te koop bij de beter hi-fi zaak of websites als allekabels.nl.

1x spliter 3,5" female to 2x male

Toegevoegd na 1 minuut:
Met deze oplossing kan ik me overigens niet voorstellen dat er iets kapot kan gaan.
Er gaat puur geluid door de kabel en als beide apparaten op een half vermogen zit dan wordt de hoofdtelefoon niet overbelast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, dat gevaar is er wel degelijk. Je sluit de twee eindtrapjes van de twee apparaten 'hard' op elkaar aan.
Uit portofoons komen altijd harde klikken rond de berichten.
Die energie gaat rechtstreeks naar je MP3-speler. Die kan je zomaar opblazen daarmee.
Bovendien is er alles tegen te bedenken kwa impedanties en belasting enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mp3 speler heeft toch geen gecombineerde in-/en uitgang? Bij een pc kan ik het me nog wel voorstellen, daarin wordt de microfoon (ingang dus) gebruikt voor 5.1 geluid. De koptelefoon uitgang van deze mp3 speler blijft m.i. gewoon een uitgang en er kan dus niets binnen komen.
AWM
14 jaar geleden
Het is inderdaad een uitgang, waar niets binnen zou mogen komen. Maar daar is ie niet tegen beschermd. Als je een negen-voltbatterijtje aansluit op die uitgang, dan durf ik eigenlijk te voorspellen dat je hem daarna in de vuilnisbak kan kieperen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat inderdaad niet goed inderdaad. Of dit zo ook met geluid ook hetzelfde effect kan of zal geven kan ik niet met zekerheid zeggen, daarin heb ik simpelweg te weinig kennis van.
Dat kan met scheidungsweerstanden.
Je neemt een splitter met twee ingangen (stereo 3.5 male-pluggen) en een stereo contraplug Female)voor de uitgang naar de oortelefoon.
In iedere signaaldraad van portofoon/ mp3speler zet je een weerstand van 100 ohm in serie , je hebt dus 4 weerstanden nodig.
De aarddraden laat je ongemoeid>
dus de kerndraden krijgen elk 100 ohm vlak na de pluggen die naar MP3 speler en andere geluidbron lopen.
Het signaal van beide geluidsapparaten ondervindt dan 200 ohm naar elkaar toe, dat kunnen ze zat aan.
Zonder deze weerstanden zou een kortsluiting voor beide muziekbronnen ontstaan en blaas je de inwendige electronica op. Het geluid wordt wat zachter bij hetzelfde volume, maar niet zo veel.
Als je niet handig bent met electronica, laat het dan uitvoeren door iemand die dat wel is.
Deze persoon zal ook de beschreven schakeling wellicht begrijpen,
Het is niet de mooiste oplossing, in de praktijk werkt hij goed.
Je kunt ook van losse pluggen en afgeschermd draad uit gaan, de weerstanden zet je dan in de pluggen.
Veel succes.