Actieve subwoofer icm laptop

Ik wil een subwoofer (actief?) gaan kopen . Deze wil ik gaan aansluiten op mijn laptop. Deze heeft helaas geen subwoofer uitgangspoort . Aangezien ik er niet zo in thuis ben wil ik graag weten wat de beste manier is om dit voor elkaar te krijgen en hoe? (zou ook fijn zijn)!
Is het dan ook mogelijk om een subwoofer aan te sluiten die passief is ? Zo ja hoe doe ik dat?
Graag wil ik ook weten welke bekabeling ik nodig heb !!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2K

Het beste antwoord

Alleen een losse subwoofer aansluiten lukt wel, maar klinkt nergens naar. Probleem als je daarnaast losse speakers aansluit er 'ergens' een frequentie moet zijn waarop de speakers het van de subwoofer overnemen, de zogenaamde kantelfrequentie. Losse speakers zonder apart scheidingsfilter geven bassen weer, de sub doet dat ook, dus dat geeft een raar geluidsbeeld.

Beste optie is een Logitech set aan te schaffen met losse subwoofer en bijbehorende speakers. Het kost je maar één aansluiting en de satelliet speakers zijn afgestemd op de subwoofer. Ook kun je het volume veel beter regelen, want als het rendement van losse speakers lager ligt dan van je losse sub, gaat de sub onevenredig snel harder en is het geluid niet meer in balans vwb de lage en midden-hoge tonen.

Speakersets voor de pc sluit je aan via usb, of de 3.5 mm jack plug. ALs je echt een losse sub wilt, neem dan een actieve met ingebouwde eindversterker en low pass filter. Het signaal van de laptop zelf is veel te zwak om een sub aan te sturen, dus heb je een versterker nodig. Een filter is nodig om het midden-hoog uit het signaal naar de sub eruit te filteren, anders wordt de bas niet strak.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord hoor. :)
Maar "losse speakers zonder apart scheidingsfilter geven bassen weer" is niet helemaal waar.
(Sluit maar eens een tweeter zonder filter aan :))
De filter zal wel zorgen dat de speaker met de voor desbetreffende speaker behorende frequenties wordt gevoed.
(En dus niet balast wordt met frequenties welke door een ander speaker wordt weergegeven.)
paulus811
11 jaar geleden
Hi Moordigger. Als ik het heb over losse speakers, bedoel ik full range luidsprekers die 20-20.000 hertz weergeven. Een sub geeft ongeveer 16-120Hz weer, dus zit er een overlap in het laag dat het geluid geen goed doet. De sub moet stoppen bij ongeveer 80Hz en daar moeten de speakers beginnen. Voor de speakers moet het bereik van 20-80 er dus uit gefilterd worden. Dat is wat ik bedoel met het aparte scheidingsfilter. Want speakers die bedoeld zijn om zonder scheidingsfilter weer te geven, 'weten' niet dat er ineens een sub meedoet voor het laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, je bedoelde "geven dan ook de bassen weer (waar mogelijk)".
Ik vindt je antwoord een +1 waard. :)

Andere antwoorden (1)

Alleen een subwoofer,
dat klinkt nergens naar.

Beter een 2.1 setje, dus en sub met 2 speakertjes.
Die zijn ervoor gemaakt, in een computerwinkel kan je luisteren welke voor jouw muzieksmaak het beste is. (eventueel zelf wat muziek of je laptop meenemen)

De kabels zitten er bij.
Een passieve kan niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ben je een muziekliefhebber en heb je de ruimte, koop dan 2e hands een goeie versterker en 2 goeie speakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ben ik zo eigenwijs dat ik een subwoofer wil kopen (actief of passief) en die wil ik dan icm met speakers aansluiten op mijn laptop. Gaat dit uberhaupt werken ...? Of zeg je van nee niet aan beginnen.. Dan hou ik het namelijk mooi bij mijn home cinema atm. Ja ik ben een muziek liefhebber alle stijlen :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen een sub op een laptop gaat niet werken. (tenminste niet op een normale manier met normaal geluid, alleen al omdat de speakers van de laptop meestal uitgaan als je er een jack (koptelefoonstekker) in doet.)
Waarschijnlijk kan je wel een sub op je home cinema set aansluiten. Hoewel daar vast al een "soort van" sub bij zit, kan daar best nog een echte sub bij.