tot hoever gaat de AM band? (middengolf)

op een standaard radio ontvanger gaat de AM band (middengolf) tot 1602 kHz maar die band is toch langer of niet? of is dat alweer een andere band?

ik weet het niet goed dus wie kan het even goed uitleggen voor me? hartstikke bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Antwoorden (3)

Je vraag wordt beantwoord op frequentieland.nl. Dat vond ik door te zoeken op radio spectrum indeling.

AM betekend Amplitude Modulatie. Dat is een radiotechniek. Wel heel erg oud! De sterkte van een middengolfzender wordt gevarieerd op het ritme van de uit te zenden stem of muziek.

Bij Frequentie Modulatie blijft de sterkte gelijk, maar wordt de uitzendfrequentie (heel weinig) gevarieerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De door de omroep gebruikte middengolf-band loopt van 531 kHz tot 1602 kHz (in Europa, Afrika en Azië), tot 1715 kHz (binnen Noord-Amerika).

Dan wordt er een stuk niet gebruikt door de omroepen 1715-2300 (2.3Mhz), dat is gereserveerd voor andere doeleinden.

Toegevoegd na 1 uur:
1715 kHz-2300 kHz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De middengolf AM radioband heeft frequenties toegewezen gekregen volgens internationale afspraken.

Die gaat van 526.5-1606.5 kHz maar is afstembaar van 531-1602 kHz in de ontvanger.

Er zijn nog meerdere AM (Amplitude Modulatie) banden voor andere specifieke toepassingen.
BV de langegolf 153-279 kHz afstembaar.
In bijgevoede link een overzicht.