Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

tot hoever gaat de AM band? (middengolf)

op een standaard radio ontvanger gaat de AM band (middengolf) tot 1602 kHz maar die band is toch langer of niet? of is dat alweer een andere band?

ik weet het niet goed dus wie kan het even goed uitleggen voor me? hartstikke bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je vraag wordt beantwoord op frequentieland.nl. Dat vond ik door te zoeken op radio spectrum indeling.

AM betekend Amplitude Modulatie. Dat is een radiotechniek. Wel heel erg oud! De sterkte van een middengolfzender wordt gevarieerd op het ritme van de uit te zenden stem of muziek.

Bij Frequentie Modulatie blijft de sterkte gelijk, maar wordt de uitzendfrequentie (heel weinig) gevarieerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De door de omroep gebruikte middengolf-band loopt van 531 kHz tot 1602 kHz (in Europa, Afrika en Azië), tot 1715 kHz (binnen Noord-Amerika).

Dan wordt er een stuk niet gebruikt door de omroepen 1715-2300 (2.3Mhz), dat is gereserveerd voor andere doeleinden.

Toegevoegd na 1 uur:
1715 kHz-2300 kHz
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De middengolf AM radioband heeft frequenties toegewezen gekregen volgens internationale afspraken.

Die gaat van 526.5-1606.5 kHz maar is afstembaar van 531-1602 kHz in de ontvanger.

Er zijn nog meerdere AM (Amplitude Modulatie) banden voor andere specifieke toepassingen.
BV de langegolf 153-279 kHz afstembaar.
In bijgevoede link een overzicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding