Waarom kraken mijn boxen zo?

Ik heb een logitech setje (s3-30)

Ik heb het geluid even hard gezet, en sindsdien kraken de kleine boxen enorm. Alleen op laag volume niet.
Ik heb de boxen en subwoofer direct aangesloten aan mijn laptop. Ik gebruik nu alleen de subwoofer, de kleine boxen zijn niet om aan te horen.

Kan ik de kraak verhelpen?

Thanks!!

http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=sY6aMO106f0uNM:&imgrefurl=http://forum.cdrinfo.pl/f5/glosniki-logitech-s3-30-opinie-poprosze-67951/&docid=-JaJ8ROgvqPdZM&imgurl=http://www.arest.pl/ph/3043/pelny.jpg&w=234&h=192&ei=dbwGUKRyjvCyBsDTndgG&zoom=1&iact=hc&vpx=422&vpy=172&dur=763&hovh=153&hovw=187&tx=96&ty=36&sig=109169635085522352743&page=1&tbnh=139&tbnw=169&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1K

Het beste antwoord

Het lijkt er sterk op dat je de boxjes kapot gespeeld hebt. Doordat je het geluid veel harder gezet hebt dan de speakertjes aankonden is de spreekspoel gedeeltelijk losgekomen.
Bij grote bewegingen van de conussen zullen de spoeltjes tegen de wanden van de luchtspleet aanlopen en daardoor het gekraak veroorzaken.
Er zal weinig aan te repareren zijn, je zult nieuwe moeten kopen en in het vervolg bedenken dat als je de speakers zo hard zet dat het geluid vervormt dat je dan de speakers aan het slopen bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de afbeelding van de dwarsdoorsnede van een luidspreker zie je de doorsnede van de spreekspoel (voicecoil) als rode stukjes onder de conus (cone).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou da's dan mooi kut. Ach ja, dan maar nieuwe kopen. Thanks!!