Waar moet je op letten bij het kopen van hifi/speaker set?

Dus minimaal
-watt (slaapkamer 3x4m)
-hz
-enz

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

aansluitend op paulus811: wil je nieuw of tweedehands? op bijv. hifi.nl zijn goede kwaliteitscomponenten te vinden.
Hoe belangrijk is dit voor je? Is het een hobby waarin je geld wilt besteden en evt. later verder uitbouwen of is gewoon geluid goed genoeg?

Tip: begin met het bepalen van je budget, anders kan het flink uit de hand lopen.

Bij de keuze van speakers ook rekening houden met het soort muziek en het volume/geluiddruk die je wenst.

Het aantal watts is in een kleine ruimte niet erg belangrijk, voor een normaal volume gebruik je maar een paar watts. Belangrijker is het om een goede stabiele versterker te kopen die een goede match vormt met je speakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waar je op moet letten is je budget en de verdeling daarvan over de verschillende onderdelen van de set. Koop het liefst losse luidsprekers en besteedt daar ongeveer de helft van je budget aan. De luidsprekers zijn tenslotte de bepalende factor of het geluid goed is of niet. Vergeet watt, vergeet Hz en kijk niet naar de specificaties. Iedere set die je tegenwoordig koopt kan met gemak een huiskamer vullen.

Vind je bass belangrijk, overweeg dan een aparte subwoofer.

Wat verder belangrijk is, is het gebruik. Luister je naar klassieke muziek, dan zou ik een stereo set aanbevelen. Luister je pop en kijk je films, dan zou ik zoeken naar een 5.1 set. Dus 5 speakers en een losse subwoofer voor de lage tonen.

Ga gewoon eens luisteren. En dan niet bij de MediaMarkt, want daar hoor je door de herrie echt niet wat de kwaliteit van een set is.

succes. En als je meer info geeft, heb ik wellicht gerichtere tips voor je.
paulus811
11 jaar geleden
Waar moet je op letten: de klank die het geeft in combinatie met jouw set (versterker+bron).
Hoe kom je daarachter: Bij de beter zaken kun je je eigen versterker en muziek meenemen en gaan luisteren. (b.v. zie bron).
Als je er over denkt om later nog een beter of andere versterker te kopen, dan zou ik meteen daar ook naar gaan kijken zodat je weet dat je straks een goeie match hebt!

verder sluit ik me aan bij de rest. vergeet het wattage, Hz.