Hoe kunnen meerdere geluidsfrequenties analoog over één radiofrequentie worden verstuurd?

Ik begrijp niet hoe via een analoog signaal meerdere geluidsfrequenties over één radiofrequentie kunnen worden verstuurd. Digitaal is me duidelijk maar analoog is me een raadsel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Dan moet je terug in de tijd alhoewel het bestaat nog steeds. Dit gebeurd dus via Amplitude modulatie (A.M.) waarbij een vaste draaggolf wordt gebruikt en de hoogte van de golf varieert. Ook is er FM. modulatie waarbij de overdracht van het signaal over de frequentie verschuift. Beste kun je even googelen op AM of FM modulatie.
Ook is er nog een variant t.w. de single site band (SSB) modulatie.

Toegevoegd na 2 uur:
Kijk hier ook eens naar het antwoord van Wildelely
http://www.goeievraag.nl/vraag/radio.114821
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel :)

Andere antwoorden (1)

Ik begrijp de verwarring, maar een 'radiofrequentie' is eigenlijk een frequentieband waarin verschillend frequenties zijn toegestaan. De radio zit deze dan om naar verschillende geluidsfrequenties.

Toegevoegd na 2 uur:
Er wordt altijd een basis frequentie uitgezonden en hierop worden dan binnen een klein frequentiebereik kleine aanpassingen aan gedaan. Hierdoor veranderd de frequentie net iets. Zo kun je in een klein frequentie band een grote verschillen in geluidsfrequenties overbrengen.

Tegenwoordig worden deze banden ook gebruikt voor digitale data overdracht. Hoe groter het frequentie gebeid dat gebruikt wordt voor de overdacht des te meer informatie er door kan. Dit heet bandbreedte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok maar wil dit dan zeggen dan als ik mijn radio afstem op bv 100 MHz dat ik hem eigenlijk afstem op laten we zeggen 99,5 t/m 100,5? Of begrijp ik het nou verkeerd. Want die banden op de wikipedia pagina gaan over grotere gedeeltes ("FM-radio heeft een frequentieband van ca. 88-108 MHz.")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :)