Is de ruis in mijn condensator microfoon te verhelpen met een voorversterker?

Ik heb een condensator microfoon aangesloten op mijn mengpaneeltje en deze via line out/line in aangesloten op mijn MacBook. Nu zit er een ruis in, waarvan ik verwacht dat deze ontstaat doordat het volume te hoog gekrikt moet worden (bv. te zwakke versterker in de microfoon).

Is dit te verhelpen met een kleine microfoon voorversterker als een goedkope Behringer MIC 100, 200 of 800?

Het doel is om, geheel geruisloos, een podcast op te nemen vanuit huis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.5K

Het beste antwoord

Je hebt de vinger op de zere plek gelegd. Het niveau van de microfoon is veel te laag voor een line in. Dus is inderdaad een microfoonversterker noodzakelijk (of een klein mixertje).
Eentje uit de Behringer-reeks is geen verkeerde aankoop, dat zijn goede versterkertjes.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een klein mixertje, inclusief fantoom voeding uiteraard, en deze stuurt het microfoon signaal door naar mijn MacBook. De microfoon is dus niet direct aangesloten. Dit is een antwoord waar ik iets aan heb. Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het echt een ruis of een brom
Want de voeding van een MacBook wil dit nog al eens veroorzaken
Verder denk ik dat een voor versterker weinig toevoegt Als de bron te zacht is krijg je een grotere geluid ruis verhouding en dat versterk je dan mee Is het geluid op de tafel wel goed
escape
11 jaar geleden
Versterker weinig toevoegt? Er komt 40 dB te weinig signaal uit een microfoon al je hem in een line-in stopt. Dat ga je optrekken met ruis en al!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit zo lees heeft TS de microfoon (met fantoom) op een Mic in gang aangesloten. (Wel met XLR ?)
De mengpaneel (type. merk?) stuurt dan een line signaal naar de Mac. Prima. En inderdaad een zal in dat geval een preamp niks toevoegen.
Vraag me echter af of je wel de condensator op een XLR ingang met phantoom voeding hebt aangesloten.
(Of hen je hem in de line ingang op de mengapaneel aangesloten? (Daar staat n.l.ook geen phantoom voeding op.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een condensator is werkt hij niet zonder fantom voeding of er moeten batterijen in zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen ervaring met beringher maar hoor er niet al te fantastische dingen over. wel ervaring met phonic, MI veel waar voor je geld. een mengpaneeltje moet 2de hands voor 50 euro wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heb ik fantoomvoeding op mijn mengpaneel zitten en is mijn microfoon dus gevoed zoals het hoort. Deze is via een XLR kabel verbonden met mijn paneeltje. Het paneeltje is via Main Out (2 jacks naar mini jack) verbonden met mijn MacBook. Het is ruis, geen brom. Dus het heeft wel degelijk iets te maken met het volume van de versterker, niets met een disfunctionerende line in of verkeerd kabeltje of iets dergelijks. Over het algemeen is Behringer goed genoeg en kost het niet teveel. Het is geen topkwaliteit, maar hier is de prijs dan ook naar. Om ietwat te experimenteren is het (voor mij) meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de MIC800 aangeschaft en de ruis is volledig weg. Bij de Feedback Eindhoven raadden ze mij een voorversterker aan. Het probleem is verholpen. Dank!