Welke mp3 heeft het beste geluidskwaliteit (geluidssterkte, dus hoe hard die kan afspelen?)

Ik had een cowon D2+, 3 jaar geleden gehaald bij mediamarkt, inmiddels hadden ze geen cowon mp3's meer en de andere mp3's vond ik allemaal niet hard genoeg.
De cowon D2+ heeft een uitgangssterkte per kanaal* van 37 mW.

Zijn er mp3's met hetzelfde geluidskwaliteit? Maakt niets uit welke merk.

* Weergave van de geluidssterkte van de speler. Hoe hoger het aantal mW, des te harder de speler geluid kan weergeven.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zijn er mogelijkheden om het geluidsniveau van je mp3 te verhogen? via bepaalde software o.i.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.3K

Het beste antwoord

Bij mijn weten is er ergens tegen het einde van 2009/ begin 2010 een EU norm aangenomen dat alle persoonlijke geluidsspelers niet meer dan 89 db kunnen produceren. Ik weet niet of dit er nu definitief door is gekomen of niet, maar ik ga er even van uit dat dit el et geval is.

Dat zou kunnen verklaren dat jouw oude speler harder kan dan de tegenwoordige exemplaren. Echter is het belangrijk om te weten dat 89 decibel (A) nog steeds voldoende is om gehoorschade op te lopen bij enkele uren luisteren per dag. Ik vermoed dus dat je geen speler gaat vinden die veel harder kan dan de rest, ik neem aan dat ze allemaal aan de norm voldoen. Het enige wat je kunt doen is de spelers vermijden die de norm niet halen. Lijkt me een kwestie van per model de specificaties opzoeken, danwel luisteren in een winkel die veel modellen heeft. De geluidsstrekte is ook afhankelijk van de gebruikte weergever. Hoe hoger het 'rendement' hoe harder het geluid is bij een bepaald vermogen. Daarnaast speeld de opnamesterkte van de mp3 nog een rol. Deze kan harder opgenomen zijn dan andere.

In de reacties wordt al aangenomen dat je doof bent. Gezien je voorliefde voor hard geluid zou dit goed kunnen. Waarschijnlijk is er dan sprake van lawaaidoofheid waarbij de hogere tonen het als eerste slechter hoorbaar worden. Daarom zal je in gesprekken nog goed uit de voeten kunnen, en zal de doofheid nauwelijks opvallen. Het is er ook 'in geslopen'. Het is het misschien waard om dit eens te laten onderzoeken door een audicien. Dit heeft de voorkeur boven internet testjes omdat dan het een en ander nog afhankelijk is van de gebruikte apparatuur.

Meestal is deze vorm van doofheid in beginnend stadium niet erg dramatisch, zoals ik al zei, met de meeste situatie kun je nog prima uit de voeten. Het is alleen wel zaak om geen verdere beschadiging op te lopen. Als je het geluid van je mp3 speler steeds harder gaat zetten om het toch goed te kunnen horen, ga je je oren uiteraard verder beschadigen. Afhankelijk van je leeftijd kan dit vervelend worden, aangezien je gehoor zoiezo gaat afnemen naarmate je ouder wordt.

Overigens wil ik je ook van het idee afbrengen dat harder geluid veel te maken heeft met kwaliteit. Hoewel kwaliteit natuurlijk een subjectief begrip is zou ik dit toch los willen koppelen. Meestal gaat de geluidskwaliteit namelijk drastisch omlaag bij hoog vermogen. Zeker als oordopjes worden gebruikt als weergever. Dan bedoel ik dat vervorming toeneemt en er meer ruis te horen is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ipod touch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die heeft helemaal geen hard geluid! Het zijn meestal de mp3's zonder merk. Je weet wel gewoon die betamerken, deze hebben meestal niet echt 'veiligheidseisen' en zijn daardoor meestal goedkoper... En harder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ipod nano heeft een zacht geluid, maar de ipod touch kan veel harder , ik weet dit omdat ik er een heb gehad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig is er een veiligheidseisen voor mp3 spelers, zou mijn oren niet kapot willen maken
Er zijn volgens mij verschillende mogelijkheden. Sowieso zou ik als ik jou was een paar in ear oordopjes kopen. Hierbij heb je minder volume nodig om toch evenveel te horen, en kan je dus meer horen op vol vermogen. Tegelijkertijd is dit minder slecht voor je oren dan de klassieke oordopjes. Tot slot zou ik, wanneer je via een smartphone luistert, een bass versterker downloaden. Via onderstaande bron staat e.e.a. uitgelegd.