Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, Ik wil een antenne voor mijn autoradio kopen, wat is een goede antenne? Ik zie ook actieve en passieve antennes, wat is het verschil? Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je de autoradio in een auto gebruikt dan zal vrijwel elke spriet die je koopt voldoen.
Een goed merk is bijvoorbeeld Hirschmann, maar de ontvangstkwaliteit verschilt niet veel met andere merken.
De mechanische eigenschappen en corrosiebestendigheid kunnen meer verschillen.
Een actieve antenne is meestal kleiner waarbij het verlies van signaalsterkte wordt opgevangen door een ingebouwde antenneversterker, deze versterker moet je dan ook aansluiten met een extra draad op de geschakelde 12V uitgang op de radio zodat hij vanzelf inschakelt als je de radio aanzet.
Als je de autoradio gebruikt in een "kistradio" thuis dan kun je hem aansluiten op de kabel, of anders ook op een spriet van minstens 1 à 1,5 meter lengte.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je de auto vaak parkeert in een buurt waar vandalen antennes afbreken dan kun je overwegen om een automatisch uitschuivende antenne te kopen, Aansluiten op 12V én de geschakelde 12V van de autoradio maakt dat de antenne vanzelf uitschuift als je de radio aanzet, maar ook vanzelf weer inschuift als je de radio uitzet.
Een actieve antenne midden op het dak is ook een redelijke bescherming tegen vandalen omdat ze meer moeite moeten doen om de antenne te bereiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding