waar moet je naar kijken als je een (versterker)/boxen/audiospeakers wilt kopen voor je computer, keyboard of gitaar?

Hoeveel vermogen? en lukt dit wel op verschillende instrumenten en computer? Ik heb zelf geen verstand van al deze dingen maar ik wil het wel op mijn kamer hebben, oftewel niet al te grote speakers en ik wil ook niet al te dure speakers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Vermogen is niet (zo heel) spannend als je het voor binnenshuis wilt gebruiken. Belangrijke vragen zijn:

1) First and foremost: wat is je budget?
2) Wat wil je er precies mee kunnen? Je zegt "voor computer, keyboard óf gitaar" oftewel je wilt het voor één van de drie gebruiken? Of zou je het liever voor alledrie tegelijk willen gebruiken?
3) Gaat het je om zo hard mogelijk geluid of zo scherp mogelijke kwaliteit?

@2: als je iets wilt neerzetten waar je alles tegelijk langs wilt kunnen laten lopen (zodat je niet de hele tijd met kabeltjes moet gaan lopen klöten) is het wellicht nuttig om ook naar een (klein) mengpaneel(tje) te kijken, waar je dan al je inputs op kunt aansluiten en dan de output naar speakers laten lopen.

Ik persoonlijk heb mijn audio setup juist zo lopen dat ik al mijn instrumenten (microfoon, elektrische piano, synthesizer, elektronisch drumstel, basgitaar en elektrische gitaar) naar de inputs van mijn Behringer mengpaneeltje laat lopen, en dat mengpaneel z'n output loopt dan weer naar de input van mijn computer z'n geluidskaart. Dit zodat ik alles op de computer kan opnemen, mixen, manipuleren, whatever... En mijn computer z'n geluidskaart heeft een fijne set monitorspeakers (M-Audio studiophile AV40).

Mijn Behringer mengertje:
http://www.behringer.com/EN/Products/1002FX.aspx

Mijn speakers:
http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/m-audio-studiophile-av40-desktop-speaker-set/product-details.html?gclid=CPyg9JWIka8CFQdJ3godim9S0A

Deze twee dingen zijn allebei zo rond de 100 euro, en daar kun je toch best hele leuke dingen mee doen. Je blaast er niet de ramen mee uit de sponningen maar dat wil ik ook niet - ik heb gewoon buren. Maar het geeft wel prima geluid voor niet een godsvermogen.

Je kunt natuurlijk ook het mengpaneeltje rechtstreeks op de speakers aansluiten als je alleen analoog wilt spelen en niet digitale verwerking op je PC wilt doen zoals ik.

Er zijn nog tigduizend opties natuurlijk, maar het belangrijkste is nog steeds mijn eerste twee vragen van bovenaan deze post.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
>>>>> En mijn computer z’n geluidskaart heeft een fijne set monitorspeakers (M-Audio studiophile AV40).

Ik bedoel natuurlijk dat er op de geluidskaart z'n output die set speakers is aangesloten :) Dat zit niet in mijn geluidskaart of zo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwestie van niet te hoog opengooien van het speakervolume... Maar je hebt zeker gelijk. Trouwens niet alleen met de elektrische gitaar. Bijvoorbeeld snel overklappen van hoge schrille tonen naar dreunende bassen (Marilyn Manson, anyone? Of Korn? :) ) is ook de pest voor je conussen. Het is sowieso altijd een goed plan om je speakers niet vol open te gooien en maximaal te belasten. Net als dat het motorblok van je auto/motor het niet leuk vindt om constant op maximaal toerental te lopen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was deze (niet al te dure) speakers al tegengekomen tijdens het zoeken dus Bedankt voor je antwoord!
Maar kan je deze speakers ook direct aansluiten op mijn keyboard/synthesizer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2) gitaar maakt op zich niet uit, daar heb ik al een versterker voor. Maar misschien dat het allemaal via een speaker uit kon, blijkbaar met een menger dingetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kun je dat aansluiten. Als je synth gewoon een stereo line-out of headphone-out heeft gaat dat altijd lukken. Hooguit moet je even langs 't kabelboertje of de muziekwinkel voor de juiste kabel, maar dat is altijd prima te regelen. Hopelijk ten overvloede: ga nooit met verloopstekkertjes werken, koop altijd gewoon een integrale kabel voor de benodigde aansluiting. Die zijn er altijd in alle soorten en maten. Want die paar losse euros die je misschien bespaart als je met verloopstekkertjes werkt krijg je dubbel en dwars in je gezicht qua signaalverlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2) Als je gitaarversterker ook een effectbox is (zoals mijn line-4 spider ampje) EN als je gitaarversterker geen extra inputs heeft (en je daar dus niet mee kunt mengen) maar wél een line-out of headphone-out heeft, kun je natuurlijk ook je gitaarversterker gewoon weer doorlussen naar je mengpaneeltje, bijvoorbeeld als je samen met iemand anders speelt en dat parallel wilt mixen. Je kunt eigenlijk gewoon sowieso alles op alles aansluiten en doorlussen zo veel als je wilt, al geeft doorlussen altijd een klein beetje signaal degradatie. En soms zelfs een paar milliseconden delay, zeker als je digitale componenten hebt.