Is er een manier om 220 volt te verkrijgen ipv de 230V die uit het stopcontact komt?

Dit,omdat ik een jaren 60 buizenversterker gekocht heb,die ik graag heel wil houden.Ik heb begrepen dat het voltage van tegenwoordig niet zo goed is voor dit apparaat.Klopt dit overigens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
5.6K

Het beste antwoord

Volgens mij moet je dan denken aan spanningsregelaars die o.a. piekspanningen wegfilteren. Je zou eens kunnen informeren bij een electronicawinkel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens mij is de 220-230 Volt niet het grootste probleem, maar eerder als er een nog veel hogere piekspanning zou optreden. Dit soort apparaten zijn ervoor bedoeld om dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat klopt wel en niet... Hij moet er goed tegen kunnen, maar piekspanningen worden toch veel hoger op 230 dan op 220 volt, dus je versterker moet meer op zijn tenen lopen... En de kans dat hij kapot gaat neemt toch toe...

Het kan 99 keer goed gaan maar de 100ste keer kan het fout gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet mogelijk zijn, dat is niet moeilijk hoor... Een simpele spanningsdeler kan dat... Maar het moet dan wel een grote zijn... Hij dissipeert nogal wat vermogen dat oude kreng... oh die mooie buizenbranderd...
Ook die versterker moet tegen 5% overspanning kunnen.
Moet. Maar als je helemaal geen *enkel* risico wilt nemen, investeer dan hierin:
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, de goeie ouwe variac, die wilde ik ook noemen. Je was me voor. http://fys.kuleuven.be/pradem/images-proef/variac.jpg
Dat klopt inderdaad. Om de spanningen die in diverse landen gebruikt werden te harmoniseren is in Europa (in CENELEC-verband) besloten geleidelijk de spanning op het lichtnet overal naar 230 volt te brengen. Voor Nederland betekent dit dat de spanning de afgelopen jaren verhoogd is van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/-10%). Nieuwe apparatuur wordt bewust voor de hogere spanning ontworpen, maar oude apparaten en gloeilampen en dergelijke hebben er onder te lijden — er gaat een grotere stroom lopen waardoor meer warmte wordt geproduceerd en apparaten het mogelijk eerder begeven.
Als je dus zo lang mogelijk wilt genieten van je buizenversterker kun je het beste een variac gebruiken, hiermee kun je de spanning aanpassen naar het gewenste spanningsniveau.
Dat een eventuele spanningspiek voor problemen zou kunnen zorgen is zo niet te zeggen. Natuurlijk kan een spanningspiek nu hoger zijn dan in de jaren 60, maar of de buizenversterker hier een probleem mee heeft is afhankelijk van de type buizen, het ontwerp en de andere componenten die gebruikt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan er altijd even een zekeringetje tussen zetten of een aarde dat gaan hij i.i.g. niet kapot.
Maar heb wel eens een digitale stroommeter op het lichtnet aangesloten en op een PC en de piek is ongeveer 250volt en daarna tussen de 220-240 en met een verdeelstekker en je trekt een ander apparaat eruit dan is er ook een schommeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is geadviseerd om juist in NL apperatuur aan te schaffen en in te voeren in bonaire omdat NL apperatuur van 220/230 volt 50 Hertz het beter zou doen op het net van 110 volt 50 Hertz in bonaire. Apperatuur die daar gekocht wordt komt vaak uit amerika en is 110 volt 60 Hertz en zou voor hogere stroom en brandgevaar zorgen. Ook gaan apperaten sneller kapot wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat klopt. maar er is een oplossing, kijk op marktplaats naar regelbare trafo,(ook wel variac genoemd) hiermee kun je de spanning varieren van 0 tot 240v.doormiddel van een draaiknop. je moet wel kijken naar het amperage wat de vaiac,ofregelbare trafo kan leveren.
Ik gebruikte er diversen om een podium te belichten, deze geven geen storing op een geluidsinstalatie, wat de huidige met hun tiristorschakeling wel doen.
de meesten hebben een vermogen van 4a. , wat ruim voldoende is voor een radio.