Wat is het verschil tussen een phono en een line ingang?

Op mn nieuwe effectenpaneel (Behringer Tweakalizer) staat 'Input: Phono - Line' met een schakelaar ernaast. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
6.2K

Het beste antwoord

Bij phono is de ingang gevoeliger en wordt een RIAA tooncorrectie ingeschakeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
De RIAA correctie zorgt ervoor dat de lage tonen benadrukt worden en de hoge tonen afgezwakt.
Op grammofoonplaten wordt deze RIAA correctie gebruikt om te zorgen dat er meer muziek op een plaat past en de ruis een beetje wordt onderdrukt.
Het is een vaste frequentiecorrectie die op alle grammofoonplaten gebruikt wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
De line instelling heeft een rechte frequentiekarakteristiek en een gevoeligheid die standaard bij lijnaansluitingen past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, de phono-ingang is voor het rechtstreeks aansluiten van het element van een platenspeler, de line-ingang is voor alle andere apparatuur met een line-uitgang.

Andere antwoorden (1)

In principe geen! Zowel de Phono als de Line ingang hebben dezelfde 600 ohm ingangsimpedantie.
Alleen als de Phone ingang schakelbaar is dan kan ook een pick-up met MD element zonder extra losse voorversterker op je effectenpaneel worden aangesloten. De RIAA voorversterker zit dan al in het effectenpaneel ingebouwd.