Wat gebeurt er wanneer je een 8 Ohm versterker laat spelen op 4 Ohm speakers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
7.6K

Het beste antwoord

Als je het volume niet te ver op draait kan het wel, maar draai je te ver dan kan je eindtrap het begeven.
De versterker is gebouwd op 8 ohm weerstand en met 4 ohm boxen moet hij meer stroom leveren.
Sommige versterkers zijn beveiligd tegen overbelasting en die schakelen zichzelf uit bij overbelasting.
Als je twee 4 ohms boxen in serie zet heb je weer wel 8 ohm, maar dan heb je dus 4 boxen nodig.
Niet parallel aansluiten want dan ploft het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord +1.
Je bent nog de vervorming vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ging er niet van uit dat hier optimale weergave bereikt moest worden.

Andere antwoorden (3)

kortsaansluiting

Toegevoegd na 10 uur:
sorry bedoel kortsluiting
Een voorwer dat in meerdere of mindere mate stroom geleidt kan kortsluiting veroorzaken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting

Toegevoegd na 10 uur:
zie Ohm {elektrischteit} {stroom}
http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Ohm

Toegevoegd na 10 uur:
Hier een extratje
http://www.techna.nl/Begrippen/Ohm/ohm.html

Toegevoegd na 10 uur:
EN NU MENSEN DIE GELIJK MIN DUIMPJES GEVEN.
LEES DE VRAAG NOGMAALS.!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou moet je ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? Waarmee
Dan gebeurt er niets ergs... De boxen spelen normaal en de versterker speelt normaal... Alleen merk je verschil aan de volumeknop... Vergelijk je 4 ohms speakers met 8 ohms speakers zal op stand 4 de vier ohms speakers harder klinken dan de 8 ohms speakers en dat verschil in luidheid loopt op hoe hoger dat je het volume zet... De boxen van 4 ohm krijgen het wel swaar te verduren als je de volumeknop heel hoog zet, maar het kan geen kwaad... De versterker kan het aan... En als het vermogen van de boxen ook hoog genoeg is kunnen de boxen het ook goed aan...

Beter is de impedantie gelijk te houden dus 8 ohms boxen op een 8 ohms versterker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de impedantie (de weerstand in Ohm) halveert dan zal het vermogen (in Watt) in het kwadraat toenemen.
Zet je de volumeknop niet te ver open dan zal er niets gebeuren maar voer je het volume op dan zou het:"einde versterker kunnen betekenen!" Zie het als een 110 Volt lamp die je met een dimmer (in jouw geval volumeknop) aansluit op 220 volt. Draai vervolgens aan de dimmer maar op en zie wat er gebeurd. Andersom zal je niet lukken. Bedoel te zeggen als je ongewild de volumeknop hoog hebt staan en vervolgens je favoriete nummer wil beluisteren? Doe het maar niet!

Toegevoegd na 8 minuten:
Het vermogen zal verdubbelen i.p.v. in het kwadraat toenemen