kan je een auto versterker ook gewoon thuis gebruiken?

Aangezien auto versterkers wat goedkoper zijn... Maar hoe zit dat met stroomvoorziening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.1K

Het beste antwoord

Het kan, echter een goede voeding, (een zeer belangrijk onderdeel, als je tenminste een beetje kwaliteit wilt) kost ook het nodige. Persoonlijk zou ik adviseren om via marktplaats voor een 2e hands "normale"versterker te gaan, de kwaliteit word n.l. nauwelijks minder t.o.v. een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, met een krachtige voeding die 14.4 volt gestabiliseerd af kan geven. Bi eer autoradio van 4X 50 WRMS moet de voeding dan 20A kunnen leveren om de radio ten volle te benutten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit geldt ook voor boosters.
Die 14.4 VDC is de klemspanning als de motor draait, bij 12 VDC is het vermogen beduidend minder.
De meeste radio's /boosters kunnen 15 VDC gestab. aan.
Gebruik dikke korte draden(6mm2 of dikker) en zorg dat de voeding goed gekoeld is.

Wist je dat veel autoradio's geluid enhancers hebben als aural exiting en big bottom!!.
Ze klinken dan ook erg prettig op een goede luidsprekerset, het liefst van 4 Ohm.

Autoluidsprekers zelf geven wat veel middentonen af (om het geraas van rijgeluiden te compenseren) zodat in de woonkamer de subwoofers wel voldoen maar de andere autospeakers vaak minder goed voldoen.

Je kunt -als je met boosters werkt- ook iedere booster een eigen voeding geven.

Bij zwakkere voedingen kun je die (bij exact gelijk afgestelde spanning) via (Schottky Diodes parallel zetten ( Diode in de plusleidingvan elke voeding opnemen.

Gebruik geen schakelende voedingen en trafovoedingen door elkaar, die kunnen op elkaar storen, ondanks de schottky diodes. Dit is niet altijd goed met een zware elco (NA de schottky diode en parallel geschakeld aan + en - van de voeding)

Ik heb dit allemaal uitgetest.......