Krijg je slechter geluidskwaliteit met een optische splitter dan zonder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je het hebt over een optische audio aansluiting? (S/PDIF of Toslink)

In principe met digitale signalen is het zo dat OF geluid (verbinding) heb of niet.
Het is echter zo dat in de meeste vormen van digitale datacommunicatie gebruik gemaakt wordt van een foutcorrectie. Dit is om het signaal na het verliezen van wat bitjes weer in de pas te laten lopen. (simpel gezegd)
Je krijg dan wel wat afrondingfoutjes in het digitale signaal. Je zou dit kunnen zien als het verliezen van kwaliteit.

Ik dacht dat S/PDIF niet beschikt over zo'n datacorrectie.
Daardoor is mijn eerste stelling denk ik het meest waarschijnlijk.
In bijgevoegde link lees je dat het signaal vrij gevoelig is voor zgn. bit-slip.
Dit is dat de data uit de pas gaat lopen omdat het niet over een klok beschikt tussen beide apparaten Hierdoor ontstaat ruis. Dit is natuurlijk ook een kwaliteitsissue dat veroorzaakt kan worden door een slechte verbinding.