Krachtige stereo installatie voor op een zolder?

Beste vrienden van Goeievraag,

Wij zijn een groep jongeren die in samenwerking met onze ouders een kale schuurzolder hebben omgebouwd tot een mooie zolder waar we gezellig wat kunnen drinken.

Echter hebben we een probleem;

Onze stereo installatie heeft het begeven. Vermoedelijk door een te grote hoeveelheid boxen.

We draaien nu op een oude stereo die niet boven een normaal praat niveau uit komt, net iets te zacht dus naar ons idee ;)!

Daarom zijn we op zoek naar een nieuwe stereo, echt hebben wij allen geen flauw idee wat we moeten kopen!

Ons budget is maximaal 300 Euro, echter als het minder kan; zeer graag!

Het is de bedoeling de stereo aan te sluiten op een laptop d.m.v. een aux kabel.

Als ik het goed heb begrepen is het handig als ik er het aantal ohm van de boxen bij vermeld:

6x6Ohm
2x8Ohm
1x4Ohm (Subwoofer)

Het is mogelijk dat we niet alle boxen gebruiken, als er geen stereo in deze categorie binnen ons budget valt, maar het liefst natuurlijk gewoon alle 9 de boxen! :)

We gebruiken momenteel gewoon een oude stereo.
Is het nodig om niet enkel de stereo te vervangen maar ook een versterker te kopen? (En waar dient deze precies voor?)

Wij zijn al weken aan het googlen, maar hebben nog steeds geen idee waar we eigenlijk naar zoeken! Het enigste wat we dus weten is dat we op zoek zijn naar ' iets' dat ervoor zorgt dat we die boxen op (Indirect) op een laptop aan kunnen sluiten.

Ik hoor jullie antwoorden graag!
Mark Bregman

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat je nodig hebt is een 7.1 versterker en gezien het budget zou ik voor een mooie gebruikte gaan. In de link vind je echt een topversterker en er wordt 175 voor gevraagd. Daarop sluit je 7 luidsprekers aan (geen 8) en de subwoofer. In de versterker zit al een filter die alleen de bassen naar de subwoofer stuurt. Die ohms kloppen denk ik niet. Normaal is een luidspreker 8ohm. Ik denk dat het verward met het aantal watts, maar ook daar hoef je je niks van aan te trekken. Wat je alleen NOOIT moet doen is het zo hard zetten dat het geluid vervormt. Daar kan geen enkele luidspreker tegen. Om optimaal van de set te genieten moet je goed opletten bij het aansluiten. De + op de rode aansluiting van de versterker en de - op de zwarte. Dat uiteraard ook op de speaker doen. De laptop sluit je aan met een 3,5mm jack plug (zo'n klein plugje wat ook in een ipod gaat) en twee tulpstekkers (een rode en zwarte of witte) in je versterker. Als je goed zoekt vind je vast nog wel een goedkopere versterker, deze vond ik binnen een minuut (Denon is echt een topmerk, dus geen miskoop) Toegevoegd na 2 minuten: Een 7.1 versterker heeft 8 versterkers. 7 voor de voor, midden, zij en achterspeakers en een subwoofer uitgang. Een gewone stereoversterker is niet geschikt om meer dan twee speakers op aan te sluiten, daarom is de vorige kapot gegaan. Geniet van je zolder, je vrienden en de muziek. Klinkt erg gezellig wat je gaat ondernemen!

Bronnen:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/verste...

Hallo Mark en vrienden, wat hebben jullie een keurige brief geschreven en wat leuk van die zolder voor jullie! Ik begrijp niet precies wat je met een stereo bedoelt. Als je gewoon een microtorentje zoekt, die zijn er al voor rond de 50 euro. Ik heb zelf een homecinemaset van 100 euro. Dan heb je een radio en je kunt er via de TV DVD's en CD's op afspelen. Bij deze set kreeg ik 5 boxjes en één grote box en die doen het daar prima op. Kijk anders eens op gratisoptehalen.nl en gratisaftehalen.nl. Dat zijn sites waar mensen heel vaak leuke dingen gratis aanbieden, omdat ze zelf iets anders hebben gekocht. Heel veel plezier op jullie mooie zolder! :)

Een belangrijk punt is in alle communicatie nog niet vernoemd, namelijk wat is het wattage en nog belangrijker het rendement van je luidsprekers. Naar mate de gezellige avond vordert zul je steeds meer geluid willen hebben dus de volume knop gaat dan steeds verder open met als risico dat de zaak stuk gaat. Luidsprekers met een goed rendement of wattage kunnen meer geluid maken zodat je je volume niet zo hoog hoeft te zetten, daarmee heb je meer kans dat de spullen heel blijven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100