Krachtige stereo installatie voor op een zolder?

Beste vrienden van Goeievraag,

Wij zijn een groep jongeren die in samenwerking met onze ouders een kale schuurzolder hebben omgebouwd tot een mooie zolder waar we gezellig wat kunnen drinken.

Echter hebben we een probleem;

Onze stereo installatie heeft het begeven. Vermoedelijk door een te grote hoeveelheid boxen.

We draaien nu op een oude stereo die niet boven een normaal praat niveau uit komt, net iets te zacht dus naar ons idee ;)!

Daarom zijn we op zoek naar een nieuwe stereo, echt hebben wij allen geen flauw idee wat we moeten kopen!

Ons budget is maximaal 300 Euro, echter als het minder kan; zeer graag!

Het is de bedoeling de stereo aan te sluiten op een laptop d.m.v. een aux kabel.

Als ik het goed heb begrepen is het handig als ik er het aantal ohm van de boxen bij vermeld:

6x6Ohm
2x8Ohm
1x4Ohm (Subwoofer)

Het is mogelijk dat we niet alle boxen gebruiken, als er geen stereo in deze categorie binnen ons budget valt, maar het liefst natuurlijk gewoon alle 9 de boxen! :)

We gebruiken momenteel gewoon een oude stereo.
Is het nodig om niet enkel de stereo te vervangen maar ook een versterker te kopen? (En waar dient deze precies voor?)

Wij zijn al weken aan het googlen, maar hebben nog steeds geen idee waar we eigenlijk naar zoeken! Het enigste wat we dus weten is dat we op zoek zijn naar ' iets' dat ervoor zorgt dat we die boxen op (Indirect) op een laptop aan kunnen sluiten.

Ik hoor jullie antwoorden graag!
Mark Bregman

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Wat je nodig hebt is een 7.1 versterker en gezien het budget zou ik voor een mooie gebruikte gaan. In de link vind je echt een topversterker en er wordt 175 voor gevraagd.

Daarop sluit je 7 luidsprekers aan (geen 8) en de subwoofer. In de versterker zit al een filter die alleen de bassen naar de subwoofer stuurt.

Die ohms kloppen denk ik niet. Normaal is een luidspreker 8ohm. Ik denk dat het verward met het aantal watts, maar ook daar hoef je je niks van aan te trekken. Wat je alleen NOOIT moet doen is het zo hard zetten dat het geluid vervormt. Daar kan geen enkele luidspreker tegen.

Om optimaal van de set te genieten moet je goed opletten bij het aansluiten. De + op de rode aansluiting van de versterker en de - op de zwarte. Dat uiteraard ook op de speaker doen.

De laptop sluit je aan met een 3,5mm jack plug (zo'n klein plugje wat ook in een ipod gaat) en twee tulpstekkers (een rode en zwarte of witte) in je versterker.

Als je goed zoekt vind je vast nog wel een goedkopere versterker, deze vond ik binnen een minuut (Denon is echt een topmerk, dus geen miskoop)

Toegevoegd na 2 minuten:
Een 7.1 versterker heeft 8 versterkers. 7 voor de voor, midden, zij en achterspeakers en een subwoofer uitgang. Een gewone stereoversterker is niet geschikt om meer dan twee speakers op aan te sluiten, daarom is de vorige kapot gegaan.

Geniet van je zolder, je vrienden en de muziek. Klinkt erg gezellig wat je gaat ondernemen!
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus811, Bedankt voor de super snelle reactie! Ik ga dus opzoek naar een 7.1 versterker.
7 boxen en een subwoofer lijkt me inderdaad toch ook wel genoeg. Maar over die Ohm's; Ik heb letterlijk gelezen wat er op de boxen stond, dus bijv: 6Ω = 6 Ohm neem ik toch aan? Maargoed, het zijn verschillende boxen, overal vandaan gesprokkeld; Sommige van een surround set, en andere van een oude stereo set. Overigens hebben de boxen gewoon draadjes, en geen tulpstekkers aan het einde. En als ik het goed zie op de foto van de DENON, heeft die enkel Tulp ingangen? Hoe ga ik dit oplossen? Heeft u verder nog tips voor als deze DENON niet mocht lukken, waar ik dan op moet zoeken?
Bepaalde Watt hoeveelheden misschien?
Of gewoon simpelweg op een 7.1 Versterker zoeken, en alles moet dan wel volstaan? Het is inderdaad erg gezellig!
Een eigen bar getimmert, 3 maal gelakt; Dus een strakke bar, en nog wat mooie verlichting gekocht, dus helemaal perfect! :) Nogmaals bedankt voor de hulp, en ik hoop dat u nog wat antwoorden heeft op bovenstaande vragen. Mvg,
Mark
paulus811
12 jaar geleden
Hi Mark, je schrijft erg leuk. Het is een plezier om je vraag en reactie te lezen. Die ohms op een speaker zeggen wel iets, maar bij de aankoop van een versterker hoef je er niet op te letten. En 60ohm speakers bestaan niet (en dat was wat in je vraag las) Voor de speakers zitten er op een Denon versterker (en op iedere ander merk ook) aansluitklemmen waar je de speakerdraad simpelweg tussenklemt. Het is die felrode rij klemmen, de zwarte (voor de min) zit eronder. De tulpaansluitingen zijn voor het INGANGSsignaal, dus daar sluit je een cd, dvd, tuner of laptop mee aan op de versterker. Op de watts hoef je ook niet te letten, iedere 7.1 versterker voldoet. Als je wilt dat ik je help met zoeken op marktplaats, laat het dan even weten via een persoonlijk berichtje (via berichten in het GV menu hierboven. Zeg dan ook even in welke plaats je woont, dan zoek ik iets bij jou in de buurt. Dan kun je er eerst even gaan kijken en afspraken maken of de versterker terug kan als het niet werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedemorgen Paulus811 en alle anderen, Bedankt, ik vind ook dat als je iets vraagt, je het wel netjes moet doen! (En dat voor een 16-Jarige...) ;) Allereerst wil ik even een misverstand recht zetten: In mijn eerste post staat er; 6Ohm.
Ik had hier beter even een spatie tussen kunnen voegen, want nu lijkt het inderdaad al snel dat er 60ohm staat I.p.v. 6 Ohm!(U heeft de hoofdletter o gezien als een nul). Volledig mijn fout, die hoofdletter staat daar gewoon een beetje onhandig. Verder; Oke, ik heb inderdaad een andere aanbieding gevonden op marktplaats van een Denon, en daar zijn ze goed te zien! :) En bedankt voor het aanbod, ik houd het in mijn achterhoofd; Ben gister zelf al hard op zoek gegaan, en heb er nu 6 in de buurt gevonden. Voordat ik een bod plaats zal ik u wel even inlichten om een mening over het product. Bedankt voor alle hulp, ik ga vanmiddag nog eens hard zoeken en dan laat ik het nog even weten welke aanbieding mij aanspreekt! Jullie horen nog van mij, Mark
paulus811
12 jaar geleden
Succes Mark en ik heb gewoon niet goed gekeken zie ik achteraf. Ik ben zelf nogal fan van Denon, maar ook Onkyo, Marantz is goed. Zeker de wat oudere Denon hebben een metalen voorkant en metalen knoppen, nu maken ze die vaak van plastic wat op metaal lijkt (maar het niet is) om de prijs te drukken. Harman Kardon vind ik niet altijd fraai, maar met een goeie prijs wel te overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus, Nog een klein vraagje, voordat ik echt ga zoeken naar een versterker: Ik zie op veel versterkers een HDMI poort zitten.
Waar dient deze voor?
Is dit een vervanging voor de Aux kabel? Want HDMI is waarschijnlijk betere kwaliteit als een AUX?
Of zit ik nu echt dingen te verzinnen die onmogelijk zijn? :) Oja, en nog iets; Is het mogelijk en/of verstandig om meerdere boxen op 1 'poort' aan te sluiten? Dit deden we namelijk bij de vorige stereo, omdat daar enkel Links en rechts was (Dus in principe was het mogelijk om maximaal 2 boxen aan te sluiten). Echter bonden we toen gewoon de draadjes bij elkaar, maar ik vraag me dus af of dat wel verstandig is, aangezien die oude het dus niet zo lang heeft vol gehouden... ;)! Ik hoor het graag van u, Mark
paulus811
12 jaar geleden
Markb2 Op moderne versterkers zit meerdere HDMI INgangen en een HDMI UITgang. Op de ingangen sluit je je dvd speler, mediaspeler, laptop etc aan. De HDMI uitgang gaat naar de TV. VOordeel is dat er maar één lange HDMI kabel naar de TV gaat en niet een voor elk apparaat. De versterker is voor het beeld naar de tv dan een soort verdeelstation. Het geluid wat via HDMI binnenkomt kan wel via de versterker worden weergegeven. Ik vrees overigens dat je geen 7.1 versterker vindt van 300 of minder met HDMI poorten. Maar zeker weten doe ik dat niet. HDMI is voor beeld EN geluidssignalen, AUX alleen maar voor geluid. Voor aansluiting op alleen de versterker maakt het niet (hoorbaar) uit. En meer speakers op één uitgang aansluiten moet je nooit doen. Twee speakers van 8 ohm worden 4 ohm en dat is minder weerstand (technisch praatje). De versterker voor de uitgang zal te warm worden en kan doorbranden. Dat is waarschijnlijk de oorzaak dat de vorige kapot is. Bij een 7.1 is het ook niet nodig om draadjes bij elkaar te binden, want je hebt 8 uitgangen en ook 8 aparte versterkers, 7 voor de speakers en 1 voor de subwoofer. Iedere speaker heeft dus een eigen versterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dan worden het dus inderdaad gewoon 7 boxen en 1 subwoofer. Dan wil ik graag uw mening horen over de volgende aanbiedingen (Als u tijd hebt uiteraard!): Aanbieding 1, een zelfde type als u in het eerste antwoord liet zien, 105 Watt:(Heeft geen HDMI poorten)
http://tinyurl.com/7e6x26h Aanbieding 2, een Onkyo, 140 Watt, heeft WEL HDMI poorten:
http://tinyurl.com/7yan69s Aanbieding 3, een Onkyo, 160 Watt, heeft WEL HDMI poorten:
http://tinyurl.com/89vevf8 Deze 3 liggen binnen een straal van 20 Km, en vallen binnen ons budget. Graag hoor ik van u welke u zou nemen (Probeer uw voorkeur voor Denon even aan de kant te zetten ;)). Bij Voorbaat Dank,
Mark
paulus811
12 jaar geleden
Ik zou voor aanbieding 3 gaan. Het is de meest moderne versterker (de 608 is een jaar jonger dan de 607) en heeft het grote voordeel van een Ipod dock. Reuze handig als een van je vrienden muziek wil laten horen van een Ipod of Iphone. Het is denk ik wel de duurste van de 3, maar zolang het verschil enkele tientjes blijft wel de beste keuze. Er is een bod van 225, maar dat zal wel van een vriendje zijn. Ik zou niet hoger bieden dan 250, want deze is splinternieuw voor 350 te koop (zie kieskeurig.nl). Het voordeel van een gebruikte wordt dan te klein vind ik persoonlijk. De Denon is wel de meest degelijke versterker, maar ook al wel enkele jaren oud. Met de Onkyo kun je nog jaren vooruit. Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, hele duidelijke info, met goed onderbouwing! En inderdaad, mijn broer en ikzelf hebben beide een (ook 2de hands :p) Iphone, dus dat is wel handig. Ik zal even overleggen over welk bod we gaan doen, en dan laat ik het nog wel even horen als de bieding wordt aangenomen! Mvg,
Mark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bieding aangenomen; 240 Euro.
Over 2 weken gaan we hem ophalen.
Dit omdat hij ten eerste ook zijn boxen verkoopt. Deze koper komt over 2 weken, en hij heeft de versterker dus nog nodig om te laten zien dat ze werken. Daarnaast is het geen probleem voor ons, omdat mijn broer gister pas zijn praktijk rijbewijs heeft behaald. En dus over een week of 2 pas zijn rijbewijs ook echt in handen heeft! Voor nu alvast heel erg bedankt voor alle hulp! We laten nog wel even horen hoe hij bevalt als hij binnen is. En als we nog vragen hebben, weten we bij wie we moeten zijn als het om audio gaat! ;) Met Vriendelijke Groet,
Mark & De rest
paulus811
12 jaar geleden
Mark, gefeliciteerd! Voor 240 euro heb je een goede moderne versterker. Waar je nog op moet letten is dat er een instelling op de versterker zit waarmee je stereo over alle luidsprekers kunt weergeven. Op mijn versterker (een Denon ;-) heet dat "5 Channel Stereo", op de Onkyo zou dat 7 channel stereo moeten heten of zoiets. Als je die instelling niet hebt, krijg je alleen geluid over de zij- en achterspeakers als het in 7.1 formaat is opgenomen. Met 7 channel stereo werkt de versterker als een stereo versterker, maar dan wel voor alle 8 speakers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus, Oke, zal hier naar kijken zodra we hem hebben!
Vanmiddag nog even contact gehad; We kunnen hem tussen 12 en 18 Februari ophalen. Dus nog even geduld ;)!
Achja, we hebben hem ook nog niet nodig, eerst maar eens wat plezier beleven op het ijs! :) Mvg,
Mark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde jullie eigenlijik nog even laten weten hoe hij draait, maar de vraag moet gesloten worden. Ik ga hem volgende week ophalen. Helaas, maar uiteraard was dit het beste antwoord, bedankt voor de perfecte hulp! Mark

Andere antwoorden (2)

Hallo Mark en vrienden, wat hebben jullie een keurige brief geschreven en wat leuk van die zolder voor jullie! Ik begrijp niet precies wat je met een stereo bedoelt. Als je gewoon een microtorentje zoekt, die zijn er al voor rond de 50 euro. Ik heb zelf een homecinemaset van 100 euro. Dan heb je een radio en je kunt er via de TV DVD's en CD's op afspelen. Bij deze set kreeg ik 5 boxjes en één grote box en die doen het daar prima op. Kijk anders eens op gratisoptehalen.nl en gratisaftehalen.nl. Dat zijn sites waar mensen heel vaak leuke dingen gratis aanbieden, omdat ze zelf iets anders hebben gekocht. Heel veel plezier op jullie mooie zolder! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Mamarianne, Wij hebben een 'standaard' zolder, met 4 hoeken; Onze boxen staan hierover verdeeld, en deze boxen zijn net een maatje boven een gemiddelde Home Cinema set ;). Voorheen hadden we inderdaad wel een stereotoren staan, met onder andere een tuner; een equalizer; een cd speler; zelfs nog een platen speler! Maar tegenwoordig gebruiken we enkel nog de laptop om muziek vanaf te draaien. Het is dus de bedoeling dat het een simpele schakeling wordt, van de laptop, via een apparaat (Een versterker noemt paulus) naar de boxen. Ik ga vanmiddag even zoeken naar wat Paulus mij verteld heeft, mocht dit geen succes zijn, dan ga ik hier over nadenken. Mvg,
Mark
Een belangrijk punt is in alle communicatie nog niet vernoemd, namelijk wat is het wattage en nog belangrijker het rendement van je luidsprekers. Naar mate de gezellige avond vordert zul je steeds meer geluid willen hebben dus de volume knop gaat dan steeds verder open met als risico dat de zaak stuk gaat. Luidsprekers met een goed rendement of wattage kunnen meer geluid maken zodat je je volume niet zo hoog hoeft te zetten, daarmee heb je meer kans dat de spullen heel blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cvw, Het zijn redelijke boxen als je het mij (Als leek) vraagt.
Geen home cinema setje, maar ook geen meter boxen... Daarnaast gaat de volume knop eigenlijk nooit extreem hard, in verband met overlast in ons huis dat naast de schuur staat. Dus ik hoop dat dit geen probleem zal opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal het wel goed komen met zo'n homecinema versterker maar zorg in ieder geval wel voor voldoende koeling d.w.z houd het apparaat rondom vrij, dus bouw het niet ergens strak in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus voor de late reactie; Weekendje weg met de plaatselijke jeugd vereniging. De plaatsing zit wel goed.
Hij komt bovenop de stereo toren te staan, dus in principe enkel van onder geen luchtstroom. Ik houd het wel een keer in de gaten, zal vast wel goed gaan. Over een weekje ongeveer gaan we hem ophalen. Mark