Wat heb ik nodig om mijn coaxkabel op mijn radio aan te sluiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
14.6K

Het beste antwoord

Als je als een passende kabel hebt, wat niet helemaal duidelijk is uit je vraag, louter het signaal van Ziggo of andere kabelexploitant die je hebt.

Mocht je nog geen coax kabel hebben, dat kun je een kant en klare kabel kopen (Action voor de goedkope modellen - zit wel veel uitval tussen, het kan zijn dat je nog een keertje terug moet voor een omruiling omdat hij niet werk) of een kabel zelf maken.

Bij een zelfgemaakte kabel heb je een vrouwtjesplug nodig die in je radio gaat en een mannetjesplug die in de wandcontactdoos gaat (aanduiding R). Daartussen een zo goed mogelijke kwaliteit kabel. Hirschmann is ronduit een prima kabel die zelfs over grotere afstand voor perfecte signaaloverdracht zorgt.
Let op het goed contact maken van de kern en mantel met respectievelijk de middenpin en de omringende buitenkant, en dat er geen kortsluiting ontstaat door een stukje folie of een (dun) draadje uit de afscherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dat mijn probleem is dat een mannetjesplugin heb en dat zou een vrouwtjesplugin moeten zijn? want naar de tv gaat er ook gewoon een mannetjesplugin toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie :)

Andere antwoorden (3)

Als je radio de juiste aansluiting heeft, alleen het juiste stekkertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan wat voor aansluiting je radio heeft, heeft hij een coax aansluiting dan moet je een "male"-coax stekker hebben.

Normaalgesproken zou ik zeggen het liefst een afgeschermde stekker, dat zijn bijv de stekkers van hirschmann.
Die zijn iets duurder maar ook beter en hebben minder last van storingen en/of ruis op je signaal.

Deze kan je bijv bij "allekabels" kopen, hier een link naar de site. :

http://www.allekabels.nl/antenne/coax_stekkers.html

Nogmaals, De duurdere stekkers (metalen stekkers) zijn afgeschermd en daardoor beter en minder kans op storing, maar voor een simpele antenne aansluiting zal vaak de goedkope ook al goed zijn.

Wel de Male versie dus, de female zit al aan je radio..!

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor deze stekkers kan je uiteraard ook gewoon bij een mediamarkt/gamma/expert enz terecht!..

Mocht je radio een andere aansluiting hebben dan is het wel handig om dit hier even te vermelden zodat we onze antwoorden aan kunnen passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De coax-aansluiting op veel radiotuners is juist andersom als de aansluiting op een TV, je zou dus juist de female stekker moeten kiezen.
Je kunt dan ook met dezelfde kabel die voor TV andersom gebruikt wordt direct op een kabelaansluiting met twee uitgangen inprikken, de RADIO bus is ook female terwijl de TV bus male is.
Het beste is om even te kijken welke aansluiting de tuner heeft en daar de passende coax-stekker bij te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk antwoord, maar de vraagsteller heeft al een kabel wordt er geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kabel zonder stekker kun je weinig mee;) als hij die stekker ook al heeft had hij waarschijnlijk deze vraag niet gesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op Koosnip: Ja! Helemaal goed opgelet! +++ Ik had voor de zekerheid in de meterkast op de modem gekeken wat daar aan zat, maar dat is natuurlijk tv! Stom van me, je zal idd zoals Koosnip zegt de female stekker moeten hebben!.. Maar.. gezien het feit dat er mensen denken dat je de stekkers al hebt... Wat is nu precies het probleem? Je hebt dus blijkbaar de kabels (met stekkers) al, maar nog kan het niet aangesloten worden? Of heeft zoals ik in mijn 1e antwoord vroeg, je radio een andere aansluiting dan de kabels die je hebt? Zou je dit dan even willen vermelden zodat we onze antwoorden er op aan kunnen passen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, het kan zijn dat hij wel de kabel heeft zonder de stekkers, correct opgemerkt.
Een stereo met coaxingang. Een coaxkabel, een tv en radio signaal. Coaxkabel doe je in de stereo, en de andere kant van het kabeltje doe je in het kastje bij je tv en radiosignaal. Dat moet voldoende zijn.