naald van een platenspeler vervangen hoe?

hallo
ik heb van mijn ouders een stereo-toren gekregen, van het merk Sony met een platenspeler maar de naald is versleten nu heb ik wel een goeie naald gezien maar kan deze er ook op?
maar ik heb al een beetje rondgekenen en zie 1 ding wat de nieuwe platenspelers wel hebben maar de mijne net niet een soort aanschroef punt voor de naald
moet ik nu een hele nieuwe platenspeler kopen of niet?

groeten thijs.

Toegevoegd na 17 uur:
ik heb een element gevonden en is precies hetzelfde
SONY SHELL SH-151

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
3.3K

Antwoorden (2)

De "aanschroef" is niet voor de naald maar voor het hele element.
Er zijn in principe 2 soorten elementen MM en MC beide werken iets anders.

http://www.lp-naar-cd.com/pick-up.html

Ik ga er even vanuit dat er een MM element op de platenspeler zit. Daar zou je de naald apart van af moeten kunnen schuiven. Aangezien er erg veel verschillende naalden zijn moet je de juiste kopen.
Dit is ondermeer afhankelijk van het type/merk element dat op de platenspeler zit. Om je enig idee te geven hoeveel en hoe ze eruit zien zie:

www.pick-upnaalden.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
mbt de "aanschroef"
Of voor de headshell waar het element ondergeschroefd zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel de aansluitbus er nagenoeg hetzelfde uitziet is het toch een net andere aansluiting. Dus de Tonar banana gaat er niet op passen. Als je wel nog in het bezit bent van de originele Sony shell kun je er bv een stanton element opzetten. Zie bijgevoegde link. Je moet wel een beetje handig zijn om hem erop te kunnen zetten en ook de aansluitdraadjes moeten nog heel zijn. Let ook op dat de juiste kleur draadje overeenkomt met wat er op het element staat.