Wat is 'optical in/out' en 'digital audio' op de Hercules DJ Console MK2?

Op mijn Hercules DJ Console MK2 zitten een aantal audio uitgangen, in mini jack en tulp. Daarnaast zitten onder 'digital audio' nog een tulp aansluiting met 'in/out' en nog 2 vreemde stekkertjes met 'optical in/out' die kun je eruit trekken en dan zit er een soort ingang ofzo, en bij 'in' is het net of er een lampje ofzo in zit. Wat zijn dat dus? Zie de foto voor de achterkant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

digital audio is inderdaad van hoge kwaliteit. Het probleem is alleen dat als je rechtstreeks boxen wilt inprikken van je Hercules naar je boxen voor te draaien. Dan zul je toch echt de twee xlr's outputs moeten gebruiken. omdat (bijna) alle boxen zijn uitgerust met xlr en niet met optical. Er zijn misschien wel tussen stukken voor te krijgen. Maar uit eigen ervaring raad ik je gewoon de xlr aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De optische aansluitingen vindt je ook op sommige andere audio-apparaten, hiermee kun je verliesloos digitaal geluid overbrengen.
Je kunt hier een soort van glasvezelkabeltjes in steken die het S/PDIF-gecodeerde signaal doorgeven.
De kabeltjes zijn voorzien van z.g. Toslink connectors, daarmee wordt het licht van de LED in de digitale uitgang naar de fototransistor in de digitale ingang geleid.
Vooral SONY apparatuur als CD-spelers en MD-recorders zijn met deze aansluitingen uitgerust, je geeft dan stereogeluid door zonder de tussenstap om eerst van digitaal signaal op de CD twee analoge kanalen te maken en daarna wellicht het weer te digitaliseren om het als bestand op harde schijf of MD op te nemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Eventueel kan er ook nog een coaxiale S/PDIF tulpaansluiting op zitten, daarop staat hetzelfde signaal maar dan elektrisch in plaats van optisch.