Zijn de DAC's van een dure geluidskaart (Sonar STX/Titanium HD) beter dan die van een Denon AVR 2807?

Met andere woorden, kan ik verwachten dat mijn geluidskwaliteit beter indien ik een Asus Sonar STX of Creative X-Fi Titanium HD aanschaf en analoog aansluit op mijn Denon AVR 2807?

Ja natuurlijk is dat wat je mooi vindt allemaal subjectief, maar in het algemeen. Ik ben namelijk van plan een van de twee bovenstaande geluidskaarten te kopen aangezien ik alle audio vanaf mijn computer stream en ik het idee heb dat ik mijn receiver niet optimaal benut met onboard audio (dan wel digitaal aangesloten*) en ik wil beter. Ook wil ik Dolby Digital Live weer terug en dat ondersteunt mijn moederbord ook niet helaas.

Ik zit dus te twijfelen tussen bovenstaande kaarten. Ook met zicht op de toekomst dat mocht ik ooit overgaan naar stereo wegens ruimtegebrek wil ik dus een goede geluidskaart met een PCIe aansluiting en de ''normale'' RCA aansluitingen. Met deze eisen blijft er alleen niet veel keuze over.

*ik ben bekend met het feit dat als je een geluidskaart digitaal aansluit het niet uit maakt welke kaart je hebt, van welke prijs dan ook omdat de receiver pas de bits decodeert en dus niet de geluidskaart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Deze geluidskaarten gebruiken dezelfde type DAC. (De Asus en Creative.)
Er wordt veel geinvesteerd in de specs van diverse hardware maar vergeten dat kwaliteit begint bij de bron (Mp3? :() en meest belangrijk wat uiteindelijk geluid produceert. (Speakers)
Wat meetbaar is, is nog niet hoorbaar. (Maar vaak moet je er wel voor betalen.)

Suc6 met de keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou er rekening mee dat veel versterkers tegenwoordig digitaal processen. (DSP)
Dus een analoog aangeboden signaal wordt eerst weer digitaal gemaakt vervolgens bewerkt (eq, surround effects) en dan weer analoog voor de uitgang.
Dus DAC van je geluidkaart naar versterker zou kunnen beteken dat je versterker weer ADC > DAC.
Kortom dan kun je net zo goed (of beter) het signaal gelijk digitaal aanbieden.
Tja en of je blij moet worden van mechanische klikjes (relais) in deze tijd van digitaal???
Maar goed, als we het gevoel hebben dat het beter is klinkt het ook vaak beter. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de AVR 2807 niet persoonlijk maar Pure direct mode is inderdaad bedoeld voor analoog input. (Zonder verder bewerking te versterken.)
Let wel EQ, surround shit en zo zal dan ook niet mogelijk zijn. (Op de versterker)
Om eerlijk te zijn denk ik dat de kwaliteit meer afhankelijk zal zijn van de bron (kwaliteit muziek bestand) dan van DAC's. En kwaliteit versterker (analoog) en speakers natuurlijk.
Ik bedoel een 128kbps Mp3 via een 24bit 192Khz DAC krijgt niet meer dynamiek of beter kwaliteit.
Ook een 16bit 44.1Khz CD niet. :p
Het blijven een beperkt aantal 1-tjes en 0-letjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je FLAC's hebben een bron (Waarvan ze gemaakt zijn).
Met een beetje geluk is dat de origineel CD geweest.
Dus 44.1Khz, 16Bit. Aangezien FLAC Lossless is zou je dus dezelfde kwaliteit moeten hebben. (Beter maken kan niet.)
Deze data kan dan door de DAC analoog gemaakt worden.
Jou vraag was dus ook Welke DAC doet dat het beste?
Om eerlijk te zijn denk ik dat je geen verschil gaat horen tussen de DAC's in deze geluidskaarten of die van de Denon.
De analoog signaal wordt hoe dan ook verder versterkt door de Denon en weergegeven door je speakers.
Als er al een verschil hoorbaar zou zijn zal dit meer in het verhaal van wat de geluidskaart met de analoog signaal doet dan wat de DAC er mee doen zitten.
Kortom, verwacht niet dat je met een ander geluidskaart ineens een veel "beter" geluid hebt.
Smaken verschillen dus wie weet bevalt dat geluid jou wel beter.