Waarom zijn sommige speakers beter dan andere?

Wat maakt het verschil tussen goede geluidskwaliteit. En wat kan een fabrikant doen om beter geluid te creëren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, volgens mij kun je dit dan voor alle producten stellen. Waarom is iets beter, omdat het anders geproduceerd wordt is waarschijnlijk het enige goede antwoord.
En niet elke fabrikant wil ten koste van alles beter geluid creëren. Soms is een stuk goedkoper met een wat minder geluid de strategie die een bedrijf wil volgen.

Het beste antwoord

Deze vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Ten eerste is de kwaliteit van een luidspreker van zoveel factoren afhankelijk. De spreekspoel, het membraan, de omkasting. Je kan al een verschil in geluidsopwekking zien. Kijk naar de gewone luidspreker en elektrostaten. De ruimte waar de speakers in staan is ook heel belangrijk voor het uiteindelijke geluid.
Daarnaast krijg je ook verschil in smaak. De een vind een goed middengbied mooi, maar wil liever wat minder bas. De ander wil juist veel bas en veel hoog.
Dus wat goed is is subjectief aan wat je mooi vind.
Maar om maar eens een gooi te doen. Ik zweer bij B&W speakers. Goed laag zonder overheersend te zijn. Mooi duidelijk middengebied en sprankelend hoog.
En om even te kijken naar wat je kan doen om een beter geluid te krijgen. De ideale speaker heeft geen vermogensverlies en zet een elektrische puls gelijk om in geluid. Het ideale membraan heeft geen gewicht, zodat het exact de elektrische puls volgt. En dat is waar fabrikanten nogal aan sleutelen. Zo licht mogelijke membranen en zo verliesvrije spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!