Als ik 2 speakers heb van ieder 200 watt, hoe veel wattage moet de versterker dan zijn?

Moet ik hierbij heel precies kijken of is dit een beetje de standaard versterker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.1K

Antwoorden (4)

Ik zou der net onder gaan zitten dus 2x 200=400 maar als die 1 piek krijgt en erover heen schiet blaas je je speakers op dus ik weet niet of het bestaat maar 350 zal kunnen en anders 300 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De speakers kunnen dan belast worden tot max. 200 watt, maar dat wil niet zeggen, dat als je versterker een uitgangsvermogen van b.v 100 watt heeft, dat de speakers dan niet werken, dus de versterker mag rustig wat minder vermogen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is gek genoeg wen versterker met meer vermogen, b.v. 2x 300 watt. Als je n.l. een te lichte versterker hebt, bestaat de kans dat de versterker gaat clip pen/vervormen. Dit zal de speakers eerder beschadigen dan een versterker met genoeg power. Let echter op dat je het volume nooit zo hard set, dat je een vervormd geluid hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus een!
Want te zware versterkers gaan prima op lichtere boxen.
Het is een volksfabeltje dat dit niet gaat.
Je hebt 't helemaal goed, jjj!
Elke versterker voldoet, het vermogen, licht of zwaar, het maakt niet uit. Niks moet dus.

Het enige waar je op moet letten zijn 2 zaken:

- Dat je het maximale vermogen van de lichte versterker respecteert en niet boven de clipgrens gaat draaien. Dat kun je zien aan evt. clip lampjes of metertjes, maar nog beter, je kunt het prima horen. Onder de clipgrens klinkt het allemaal helder en onvervormd.
Boven de clipgrens komt er gelijkstroom mee die uiteindelijk je spreekspoelen doet smelten

- Dat je bij een zware versterker er om denkt om 'm niet helemaal tot de clipgrens te laten uitsturen, want dat gaat het fout met de speakers. De uitslag van de conus(sen) wordt dan te groot. De spreekspoel begint tegen het uiteinde van de magneetschacht te tikken, wat klinkt als kraakgeluiden.
Toch is een iets zwaardere versterker veiliger voor je bozen als en lichtere, hoe tegenstrijdig die mag klinken.

Het is dus een fabeltje dat een zware versterker slecht is voor je boxen!

En als op de box 200W staat met niks er achter weet je nog steeds niet welke versterker er 'precies' op past qua wattage. Het kan 200W RMS zijn, maar misschien is het wel een of andere nietszeggende piekwaarde.

Toegevoegd na 10 uur:
En het is ook zaak om bij het aansluiten van een speaker je altijd even te verdiepen of de impedantie van de speaker op de versterker past.
Met een buizenversterker moet je zorgen dat de juiste wikkelingen van de uitgangstrafo's geschakeld zijn. Een transistorversterker is vrijwel altijd ontworpen op zowel 8 als 4 Ohm speakerconfiguraties aan te kunnen sturen, en soms is zelfs 16 en 2 Ohm mogelijk. Zie de specificaties van de speaker en de versterker. Als je de impedantie van de speaker niet weet kun je die even opmeten met een multimeter R(DC) en vermenigvuldigen met 0,75.

Toegevoegd na 1 dag:
Correctie:
Foutje in de omrekening, je moet R(DC) dèlen door 0,75 om om nabij de gemiddelde impedantie te komen.
R(DC)=6 dan is de impedantie 8 Ohm.