Kan ik dik speakerdraad aansluiten op dunner draad zonder problemen?

het dunne draad is dik genoeg gebleken uit een vorige vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.4K

Antwoorden (2)

Ja, dat betekent dus ook dat je ze aan elkaar kunt maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet beide einden ongeveer 1 cm strippen. De twee draadeinden naast elkaar doen en in elkaar draaien. Terugvouwen naar het plastic toe en een stukje isolatietape erover heen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat heb bepaald, dan kun je de 2 draden als volgt aan elkaar koppelen:

- Het tweelingsnoer een stukje spitsen, ca. 5 cm aan elke zijde.
- Met een scherp mes aan 2 zijden van elke draad een sneetje maken op 1 cm vanaf het einde en met een draaiende beweging de isolatie eraf trekken.
- Bepalen wat de (+) is van elke kabel en zo nodig met een rode of anders zwarte watervaste stift een merkring op 3 cm maken.

Dan mogelijkheid 1) soldeerverbinding met krimpkous:
- Stukje net overmaatse krimpkous van 3 cm over de beide draden van 1 kabeleind schuiven.
- Beide draadeinde (versterkerkant-speakerkant) in elkaar draaien of met 2 V-verbindingen aan elkaar haken (beter).
- Solderen, niet te lang want dan gaat de krimpkous al vroegtijdig zijn werk doen en krijg je ze niet meer om de solderingen heen.
- De krimpkouzen doorschuiven en even kort met een aansteker, föhn (dichtbij!) of verfbrander om de verbinding laten krimpen.
- Violà! Een professionele doorverbinding, die erg betrouwbaar is én goed klinkt.
- Als je echt wilt freaken kun je ook nog een tweede grote kous om beide draden heen krimpen voor extra bescherming, maar als je de kabels wegwerkt is dat een beetje overbodig.
- een cm van elk stuk af te stripp
en door met een scherp mes een sneetje te maken aan 2 kanten

En mogelijkheid 2) met een kroonsteentje:
- Draadeinden beetje twisten ofwel de draadjes in elkaar draaien.
- Vertinnen met een soldeerbout en (loodvrije) tin met harskern.
- Met kniptangetje een stukje terugknippen, tussen 0,5-1,0 cm, zodat beide einden in het kroonsteentje passen.
- Vastdraaien en klaar.