Ik heb een auto radiootje waar bij staat max. 4x 40 watt RMS,, Kan ik hier dan 2x 45 watt RMS op aan sluiten ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
11.7K

Het beste antwoord

Er zijn 4 luidspreker aansluitingen mogelijk die elk 40 watt geluidvermogen kunnen afnemen. Wanneer je op een aansluiting een luidspreker van 45 Watt wilt aansluiten dan kan de radio dit niet leveren. Omdat vaak de luidspreker dan vermogen gaat 'trekken' zijn er twee mogelijkheden. Het meeste komt voor dat de radio is beveiligd hiertegen en de luidspreker krijgt z'n vermogen niet. Het gaat dan (maximaal) zachter geluid geven dan wat het kan. De tweede mogelijkheid is dat de radio niet is beveiligd en er 'brandt' dan "iets" door. Met wat geluk is dit dan een zekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedank! kijk het zijn speakertjes van 45watt RMS en max 160 watt.....het andere setje is precies hetzelfde maar is 40watt RMS en max 140 watt Zal dit veel in volume uitmaken ? ene is 80euro andere is 110euro dus wel aardig prijs verschil! maar is dat het waard?
paulus811
12 jaar geleden
Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is je reinste flauwekul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over kwaliteit valt niet te twisten (dit is oeverloos) omdat het persoonlijk is. Geluidkwaliteit heeft veel te maken met het eigen gehoor. Meer vermogen (4 x 40 = 160 of 4 x 35 = 140) betekent in DIT geval dat er niet op geluidvolume wordt ingeleverd. Wel dat er een oversturing van de luidspreker plaatsvind. De radio KAN immers 160 Watt leveren. Overstuurde luidsprekers vervormen het geluid (er komen rare trillingen bij de in de muziek) en deze vervorming (vaak door het door de conus in trilling gebrachte papier) doet het luidsprekerpapier vaak scheuren. Meestal aan de buitenkant en niet bij de conus. Als je niet van plan bent het volume vaak maximaal te zetten kan wat minder vermogen ook prima zijn. 40 Watt geluid vind ik (puur persoonlijke mening) behoorlijk veel. Het is wellicht meer dan 80 dB en dan heb je later hier last van in je gehoor.
paulus811
12 jaar geleden
je reactie snijdt al meer hout dan het antwoord, maar geluidskwaliteit is totaal niet afhankelijk van het aantal watts. En dat geldt ook voor het volume. 40 watt speakers kunnen veel harder aanhoren dan 200 watt exemplaren, het gaat om het rendement en dat wordt uitgedrukt in Db=decibel. En dat de radio niet zou kunnen leveren en er iets zou doorbranden is ook niet waar. De versterker heeft geen flauw benul van wat er aan speakers is aangesloten en brand alleen maar door als + en - met elkaar worden verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluidkwaliteit is niet afhankelijk van het aantal watts, ik lees tenminste niet in MIJN antwoord of reactie dat dit wel is. Is 40 watt een volume ?? Is rendement een volume ?? Is dB een rendement ?? Een radio brandt door wanneer de + en - aansluiting worden doorverbonden ??. Voor deze wijsheden houdt ik me wijselijk stil. Ik stop deze discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EEN LUIDSPREKER "TREKT" GEEN VERMOGEN!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KLINKKLARE NONSENS!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste kerel, jij mag roepen van mij wat je wilt. Nog steeds klinken de holle vaten het hardst. Tot in de eeuwigheid zal de belasting het vermogen (weg)trekken hoor! Zoals ik eerder schreef: Ik stop deze hele discussie. Want ik heb totaal geen behoefte aan herriemakers.
paulus811
12 jaar geleden
Nou nou leeuw4, ik ben met je eens dat een reactie in hoofdletters iets teveel van het goede is en schreeuwerig overkomt. Maar het GV spelletje is nou eenmaal zo dat als je een antwoord geeft, daar een reactie en zelfs kritiek op kan komen. Dat heeft niets met discussiëren te maken, het gaat erom dat de vragensteller uiteindelijk weet wat het antwoord is op zijn of haar vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je vele reacties xD (discussie haha) drm beste antwoord! :)

Andere antwoorden (3)

Wat bepaald of het geluid harder of zachter is, is het rendement en NIETS MEER DAN DAT. Een luidspreker van 40 watt geeft misschien wel een veel harder geluid dan een van 200 watt.

Staar je niet blind op het aantal watts, het zegt totaal niets over de geluidskwaliteit. En dat laatste lijkt mij het belangrijkste. En RMS vermogens zijn sterk overdreven, dat zijn vermogens die alleen op piekmomenten worden geleverd. Zou je gaan meten dan levert de versterker hooguit 4x8 watt continue. De speaker kan dat makkelijk aan, mits je niet overstuurt (te hard zet zodat vervorming optreedt) want dan gaat de speaker 'clippen' en kan de speaker beschadigen. Meestal is het de tweeter (hoge tonen) die dan kapot gaat.

Dus goed luisteren naar beide sets en alleen bedenken of de set in de auto past en of je de meerprijs van 30 euro voor de betere geluidkwaliteit (als die er is) over hebt.

Sluit vervolgens de boel netjes aan. Dus de plus van de speaker op de + van de uitgang. En zorgen dat de speaker goed vast zit en geen luchttoevoer krijgt via de zijkant, want dan gaat de speaker 'fladderen'.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! maar dus het kan zijn dat de speakertjes RMS 40 watt zijn,, en toch minder dan die 40watt RMS gebruiken....?
paulus811
12 jaar geleden
40 watt RMS betekent dat ze continue een 1000Hertz toon van 40watt aankunnen zonder kapot te gaan. Maar muziek bestaat uit harde en zachte passages, dus wat de versterker aanlevert varieert sterk. Het piekvermogen van de speakers is misschien wel 5x hoger, dat is wat de speaker kortstondig aan kan. Het is dus niet zo dat als de versterker 41 watt levert, de boel gelijk opgeblazen wordt. Nogmaals, let erop dat de muziek niet vervormt en kies de speakers die het beste klinken want daar gaat het tenslotte om. En om nog een misverstand uit de wereld te helpen. Een versterker van 80 watt kan niet 2x zo hard als een van 40watt. Voor een verdubbeling van het aantal decibel (de geluidssterkte) is een vertienvoudiging van het versterkervermogen. 400watt rms klinkt ongeveer twee keer zo hard als 40 watt rms, als beide speakers hetzelfde rendement hebben. Succes en plezier met je aankoop. PS: ik heb veel met auto audio gedaan, het was mn grote hobby vroeger. Wil je echt goed geluid, spaar dan ook voor een subwoofer met ingebouwde (makkelijk en goedkoper) of externe (KAN iets beter klinken) versterker.
Op een autoradio van 4x40 watt kan je heel goed speakers van 45 watt aansluiten. Het is zelfs zo dat een speaker het liefst een groter vermogen moet kunnen hebben dan de versterker kan leveren.
Bij een speaker met een te laag vermogen gaat de speaker inderdaad clippen en kun je je eindversterker opblazen, doordat tijdens het clippen een gelijkstroom gaat lopen.
Daarnaast is het belangrijk dat de speaker de juiste gevoeligheid heeft zodat de versterker deze kan aansturen. Maar bij die 45 watt op een 40watt versterkeruitgang zie ik daar geen problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoel maar het zijn speakerstjes van 40 watt RMS (constant vermogen) en MAX. 140watt
Nog sterker: Er is geen enkele relatie tussen het maximaal te leveren vermogen van een eindversterker en het maximaal op te nemen vermogen van luidsprekers:

-Een te krap bemeten versterker kan gaan "clippen" (tegen de voedingsspanning aanlopen) waardoor idd een gelijkspanningscomponent onstaat waardoor woofers langzaam heen en weer kunnen gaan bewegen. Veel schadelijker is echter het hoge tonen vervormingproduct dat in deze situatie ontstaat (want blokgolf), dit is namelijk zo sterk dat de tweeters hier van doorbranden.

-Een ruim bemeten versterker zal de luidspreker in het ergste geval aansturen tot buiten zijn fysieke grenzen waardoor deze zal gaan vervormen en in extreme gevallen kapot kan gaan.

In elk geval geldt: Blijf luisteren naar het geluid, als dit vervormd gaat klinken bestaat het risico dat er binnenkort iets kapot gaat. Uiteindelijk hebben versterker en luidsprekervermogens daar weinig mee te maken.