Wat is qua geluid het verschil tussen een huis subwoofer en een auto subwoofer?

Ik zoek vooral redenen waarom een actieve huis subwoofer niet in een auto zou kunnen.
230V is in de auto aanwezig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat om een Rel subwoofer. (geen kleintje :-P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem ligt wellicht in het formaat van de subwoofer?
Een vriend van mij heeft zijn 'huis' subwoofer in de auto gebouwd, maar dat is nogal een kollossaal gevaarte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bestelbus, dus ruimte zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weet ik het verder niet. Vind het wel een interessante vraag, dus daarvoor +
paulus811
12 jaar geleden
Ik begrijp niet goed waarom je dit zou willen. Een goede actieve sub voor in de auto kost je rond de 300, daar koop je geen Rel voor (behalve tweedehands). Ook zijn Rel's meestal 'downfiring' dus met de conus naar beneden. In een woonkamer met harde vloer werkt dat goed, maar in een auto minder. Daar geeft een schuin naar de achterbank geplaatste, of gepoorte sub een veel beter geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze rel heb ik en ik doe er niks mee, omdat de buren dat niet leuk vinden..
Deze vuurt naar achteren, maar dat is maar net hoe je hem neerzet.
De waarde zal 2e hands rond de 100 euro liggen. (dat ding was 1200,- gulden, maar ik heb hem voor een klusje gekregen)
paulus811
12 jaar geleden
ik begrijp het, het is het proberen waard. Let wel op dat je de sub goed bevestigt, want bij een aanrijding zie je de rel als een raket voorbij schieten (in het beste geval).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik me meer zorgen maken om die compressor die achter me staat..
Maar gelukkig komt ie achter en tegen een tussenwand van betonplex te staan.

Het beste antwoord

Als je voor auto speakers in het algemeen kijkt zie je dat deze tegenwoordig een membraam van kunstof ipv papier heeft verder zijn autospeaker meestal 4 ohm om en hebben ze vaak een hoog rendement om met zo min mogelijk watt zo veel mogelijk geluid te maken dit gaat echter ten koste van de kwaliteit. Maar met de geluiden van de auto er bij zul je de iets mindere geluidskwaliteit vaak niet zo merken.

Voor woofers is er nog het verschil in ontwerpt dat de auto woofer een met een minder grote behuizing uit de voeten kan dan een voor huiskamer gebruik ontworpen woofer.

Maar het belangrijkste is denk ik:
Huiskamer speakers zijn meestal niet zo berekend op de trillingen, vocht en temperatuur omstandigheden die zich in auto's wel voordoen. Waardoor de levensduur van een huiskamer speaker wel eens een stuk korter kan zijn in een auto.

Zeker met een goede 230 V omvormer lijkt me dat er behalve de levensduur geen reden is om het niet te doen.
Hoop wel dat je met je super installatie nog wel het verkeer en bv een sirene van de hulpdiensten kunt horen als je in je auto rijd :-)

Waar je nog wel tegen aan kunt lopen is zijn de piekstormen die de woofer kan opnemen en die door een stopcontact thuis wel en mogelijke door een omvormer op een accu niet geleverd kunnen worden.
Wat je ook zult merken is dat je auto accu een start accu s die niet ontworpen is voor grote stromen voor langere tijd en bij gebruik van een wat zwaardere omvormer bv een 1000W je 60 a/h accu bij vol vermogen binnen een halfuur leeg is en je ook kromme platen hebt en je dus je accu kunt vervangen. Daarnaast is er kans op brand. Je zou dus eigenlijk een tweede accu van het type TRACTIE met een diode brug moeten aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het accu gedeelte zit al goed, er zit een zware 2e accu in. Professioneel ingebouwd achter de bestuurdersstoel, dus ik kan alles aansluiten met korte dikke kabels. Dus het gevaar voor brand wordt zeer klein, ook omdat ik er een zware schakelaar tussen ga zetten. (of gewoon een stekker en natuurlijk ook een zekering) Dat levensduur punt zal waarschijnlijk het beslissende punt worden.
De bus staat altijd buiten en is soms behoorlijk vochtig.

Andere antwoorden (3)

als er 230V in de auto aanwezig is hoop ik wel dat je een sireuse omvormer met zuivere sinus achter heb staan, en niet een blokker ding met blokgolf.

maar Vedder ja het kan wel maar een huis ding is acoesties berekend op een grote ruimte terwijl het volume in een auto veel kleiner is.
dus ja. het zal niet zo mooi zijn als dat het in je huiskamer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk moet ik die 230V nog regelen, maar het wordt zeker een zuivere sinus, want er moet ook een snel-lader voor boormachine-accu's op en die dingen zijn ook gevoelig. Eerst nog ff een schema van die sub zoeken, want een kansje dat ie "van binnen" op 12V gelijkstroom draait. Zit net te denken dat die voeding nog wel eens lastig zou kunnen worden. het gemiddelde vermogen valt mee, maar de manier waarop een sub stroom trekt is nogal apart. Ik denk aan een auto waarbij de lampen aan en uit gaan op de muziek. Makkelijk op te lossen met een condensator, maar lastig als die Kef niet uit helemaal uit elkaar mag. Dat ie voor een grotere ruimte is weet ik, maar sommige auto-subs zijn nog groter en hebben ongeveer hetzelfde bereik.
Wat is dan het verschil?
Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen subwoofers hebben speciale eigenschappen door de opbouw bv TCB of wavebin. Deze type`s zijn geschikt voor grote zalen omdat die het geluid dragen.
Zoals ik zie is de Rel een normale front loaded subwoofer dus die zal het in kleinere ruimtes (dus auto) goed doen . Blijft natuurlijk dat de stroomvoorziening goed moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auto speakers zijn vooral voor de dubbstep muziek, ofwel voor de BOEM BOEM BOEM. En ze hebben een wat lager frequentie bereik.